عیادت از دهلوی/ در حسرت اجرای اپراهایم مانده‌ام

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

در دیدار مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره موسسه هنرمندان پیش کسوت با حسین دهلوی

حسین دهلوی امروز سوم دی ماه خطاب به دیدارکنندگانش با اشاره به این‌که جزو اولین کسانی بوده که در ایران اپرا نوشته گفت: در حسرت اجرای اپراهایم مانده‌ام و حتی یکی از این‌ها اجرا نشده است.

به گزارش خبرنگار ممتاز نیوز، سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران، محمود عزیزی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و رییس هیات مدیره این موسسه ظهر امروز سه‌شنبه سوم دی‌ماه به همراه اعضای موسسه و جمعی از خبرنگاران به دیدار حسین دهلوی آهنگساز پیشکسوت رفتند.

حسین دهلوی در این دیدار گفت: من از ۱۰ سالگی آموختن موسیقی را نزد پدرم آغاز کردم و پس از آن افتخار شاگردی نزد استاد صبا را داشتم.

دهلوی در ادامه افزود: شاید جزو اولین کسانی بودم که اپرا نوشتم ولی متاسفانه هیچ یک از این اپراها به اجرا در نیامد. چراکه هم حمایت دولت را می خواست و هم ایراداتی به کم و کیف نگارش این اپرا وارد می‌کردند. یکی از ایرادهایی که به اجرای این اپرا گرفته می شد صدای سولوی زن در اپرا بود و مدام  تاکید می شد برای این که این اثر به مرحله اجرا برسد باید صدای خواننده های زن را حذف کنم اما من نمی توانستم چراکه صدای زن اساس نگارش این اپرا بود.

بنیان‌گذار ارکستر مضرابی ایران در ادامه تاکید کرد: موسیقی جهان بزرگی است و خوشبختانه در این دنیای بزرگ فرصتی برای من فراهم شدتا این اپرا و آثار دیگری چون خسرو و شیرین، بیژن و منیژه را بنویسم اما در حسرت اجرای آن ها مانده ام و حتی یکی از این ها اجرا نشده است.

خالق اپرای “مانی و مانا” در ادامه تصریح کرد: در طول سال ها فعالیت ام سهم هنری خودم را  به سرزمینم ادا کرده ام و حالا تنها انتظارم این است تا زمانی که زنده هستم اپرای “مانی و مانا” اجرا شود. اگر شرایط مناسب این کار فراهم شود من با کمال میل استقبال می کنم اما توان اجرای این کار را ندارم. شرایط جسمی من اجازه نمی دهد که اجرای این اپرا را به انجام برسانم اما اگر دولت حمایت کند می توان این اثر را با کمک هنرمندان موسیقی به اجرا رساند. به نظر من آثاری از این دست جزو سرمایه های یک جامعه روشن است و اجرای آثاری از این دست به رشد جامعه فرهنگی و هنری کمک می کند اما باید شرایط اجرا را به درستی فراهم کرد.

در این دیدار صمیمانه همچنین سوسن اصلانی آهنگساز و نوازنده باسابقه سنتور و همسر حسین دهلوی اظهار کرد:یکی از دلایل عمده بیماری حسین دهلوی به مرحله اجرا نرسیدن  آثار او به خصوص اپرای “مانی و مانا” بود. دو سال قبل ارکستر کودکان پارس بخش هایی از اپرای “مانی و مانا” را به سرپرستی ناصر نظر در تالار وحدت اجرا کرد اما این اپرا هیچ گاه به صورت کامل در ایران اجرا نشده است.

اصلانی در ادامه افزود: بخشی از این اپرا در ارکستر فیلارمونیک جمهوری چک ضبط شده و فقط ضبط صدای خواننده های این اپرا باقی مانده است.

محمود عزیزی هم در ادامه در خصوص این اپرا گفت: من به شخصه حاضرم متن اپرای “مانی و مانا” را با همکاری یکی از هنرمندان موسیقی و نظارت استاد دهلوی به اجرا برسانم چراکه فکر می کنم در حال حاضر شرایط اجرای این اثر هنری فراهم است.

در ادامه این دیدار، سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به خدماتی که این موسسه به هنرمندان ارائه می دهد، گفت: فعالیت های موسسه هنرمندان پیش کسوت مختص به یک رشته هنری هنری و یا هنرمندان خاصی نیست. ما تلاش داریم تا همه شاخه های هنری را را پوشش دهیم و هر نوع کمکی از موسسه بر می آید در اختیار هنرمندان قرار دهیم.

محمود عزیزی در پایان این دیدار با تاکید بر لزوم رسیدگی و توجه به هنرمندان پیش کسوت گفت: متاسفانه مشاغل هنری پشتوانه قانونی ندارند و وجود این نوع موسسات می تواند در این زمینه راهگشا باشد. چراکه سلامت یک هنرمند، سلامت جامعه و نشاط بخشیدن به آن را نیز به دنبال دارد و ایجاد این شرایط همان هدفی است که موسسه در پی آن است.

انتهای پیام/

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.