عیاری کارگردانی مولف است

خسرو معصومی:

سینماپرس- گروه سینما/ خسرو معصومی با تاکید بر جایگاه عیاری به عنوان یک فیلمساز مولف گفت :فکر می‌کنم با توجه به این که عیاری قبول کرده بخشی از “خانه پدری” را کوتاه کند این اثر احتمالا می‌تواند مجوز نمایش بگیرد.

کارگردان فیلم «خرس» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب افزود: حضور «خانه پدری» در بخش افق های جشنواره ونیز اتفاق فوق العاده ای است که البته اگر این فیلم کمی زودتر به دست مسوولان این جشنواره معتبر می رسید حتما در بخش اصلی آن پذیرفته می شد که حق فیلم و عیاری بود.

نباید سلیقه ها را به اثری که در سینمای ایران تاثیرگذار است تعمیم داد

وی ادامه داد: نباید سلیقه ها را به اثری که در سینمای ایران تاثیرگذار است، تعمیم داد. این که بگوییم عیاری در فیلمش به نکاتی اشاره می کند که خط قرمز هستند و یا بخواهیم فیلم را در این جشنواره نمایش ندهیم یا جشنواره ونیز را تحریم کنیم به نوعی اجحاف به فیلم این کارگردان و سینمای ما است.

معصومی افرادی را که کشور ما را تحریم کرده اند دارای قصد و غرض دانست و تصریح کرد: ما در حوزه هنر چنین قصدی نداریم که به این قصد بخواهیم جشنواره معتبری مانند ونیز را تحریم کنیم اتفاقا ما باید خیلی خوشحال باشیم که کیانوش عیاری با فیلم «خانه پدری» به عنوان نماینده سینمای ایران در این جشنواره معتبر پذیرفته شده است. خوشبختانه سینمای ما با وجود تحریم ها همچنان در اوج حرکت می کند و ما سینماگران همچنان به کار خود ادامه می دهیم.

«خانه پدری» در جشنواره ونیز جایزه می گیرد

کارگردان «جایی در دور دست» با توجه بر این که با حضور امیر نادری به عنوان فیلمساز برجسته ایرانی در بخش داوری افق ها فیلم «خانه پدری» در این بخش خواهد درخشید، خاطرنشان کرد: این جایزه می تواند اعتباری دیگر برای سینمای ایران باشد.

تحریم جشنواره ونیز یک عمل شتاب زده است

وی ادامه داد: تصمیمی که دوستان در وزارت ارشاد در مورد فیلم «خانه پدری» و تحریم جشنواره ونیز گرفته اند یک عمل شتاب زده است. متاسفانه گاهی آقای سجادپور به این شتابزدگی در اظهارنظرها دامن می زند در حالی که ایشان باید به سینمای ایران بیشتر توجه داشته باشد. اگر با افرادی که در بخش بین الملل فعال هستند، در چنین مواردی مذاکره و صحبت می شد، تصمیم گیری ها سنجیده تر بود چرا که این افراد بهتر موقعیت سینمای ما در خارج از کشور را درک می کنند.

معصومی با بیان این مطلب که سینمای ما سفیر جمهوری اسلامی در تمام مناطقی است که در آن جشنواره برگزار می شود، گفت: من ۲۰ روز پیش در جشنواره شانگ های با فیلم «خرس» حضور داشتم، استقبالی که از سینمای ایران و فیلم در این جشنواره شد واقعا دیدنی بود. با چنین استقبالی در عرصه بین المللی چرا باید آن هایی را که سینمای ما را دوست دارند تبدیل به دشمن خود کنیم.

این کارگردان حوزه هنر را از حوزه سیاست بسیار متفاوت دانست و تصریح کرد:  باید تلاش کنیم تا سینمای ما در جشنواره های جهانی همچون نگینی بدرخشد نه این که با جوسازی به آن ها نشان دهیم که به مسائل هنری با سیاه نمایی نگاه می کنیم.

به گفته دبیر جشنواره ونیز «خانه پدری» یکی از بهترین فیلم های امسال جشنواره است

وی افزود: همان موقع که خبر پذیرفته شدن فیلم کیانوش عیاری را در بخش افق های جشنواره ونیز دیدم به عیاری تلفن کردم و دریافت جایزه این جشنواره را پیشاپیش به او تبریک گفتم چرا که حق این کارگردان است. تا جایی که من شنیدم دبیر جشنواره تماس هایی با آقای عیاری داشته و گفته «خانه پدری» یکی از بهترین فیلم های امسال جشنواره است. از این خبر خوشحال کننده تر آیا خبری وجود دارد؟

سجادپور اصلاحات را مطرح کرده و کارگردان پذیرفته است

کارگردان «رسم عاشق کشی» در پاسخ به این پرسش که آیا «خانه پدری» می تواند در این فرجه یک ماهه تا زمان جشنواره پروانه نمایش خارجی دریافت کرده و در جشنواره ونیز نمایش داده شود، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم آقای سجادپور موارد اصلاحات مورد نیاز برای دریافت پروانه نمایش فیلم «خانه پدری» را به کارگردان فیلم عنوان کرده و اگر این موارد برطرف شود احتمال نمایش «خانه پدری» در داخل و خارج وجود دارد. با توجه به این که عیاری هم این موارد را پذیرفته و حاضر است بخش هایی از فیلم را حذف کند، فکر می کنم این فیلم نباید مشکلی برای اکران داخلی داشته باشد. وقتی فیلم برای نمایش داخلی مشکل نداشته باشد برای بخش بین الملل و جشنواره ونیز هم که تعداد تماشاچی و تعداد اکران های فیلم محدود است، مشکلی نخواهد داشت.

عیاری کارگردانی مولف است

معصومی در توصیف سینمای عیاری اظهار کرد: عیاری از نظر من کارگردانی مولف است. او موضوعاتی را برای سوژه های فیلمش انتخاب می کند که بسیار تاثیرگذار هستند و بخشی از معضلات اجتماعی جامعه ما محسوب می شوند. تمام موضوعات فیلم کیانوش عیاری از فیلم «آن سوی آتش» تا «خانه پدری» تماما از موضوعاتی بکر و تازه برخوردارند. عیاری فردی خلاق و خوش فکر هم درعرصه نگارش و هم در عرصه تصویر است و من کیانوش را یکی از بهترین های سینمای پس از انقلاب می دانم. با توجه به مجموعه کارهایی که این کارگردان در زمینه سریال و سینما دارد به نظرم ارزش کیانوش بیش از این ها است و آثار او کم دیده شده اند.

وی در مورد اشکالاتی که به موضوع فیلم «خانه پدری» وارد است، تصریح کرد: در مورد برخی از موضوعات متاسفانه پیش داوری می شود. عیاری که موضوع این فیلم را به تمام جامعه ایران تعمیم نمی دهد. این فیلم تنها بخشی از معضلات جامعه آن دوران را نشان می دهد و عیاری براساس این بخش از جامعه فیلم خود را سندسازی می کند به همین دلیل «خانه پدری» یک فیلم مستند و قابل باور است.

این کارگردان سینما در پایان تاکید کرد: عیاری فردی است که به کشورش علاقه دارد و می خواهد در ایران کار کند. چنین فردی که ۶ سال از عمرش را برای سریال «روزگار قریب» می گذارد و مسوولان هم این کارگردان را حمایت می کنند حق دارد که بعد از این همه خستگی که از این سریال نصیبش شد در جشنواره ونیز بدرخشد.

گفت و گو: سمانه فراهانی

انتهای پیام/ ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۷۳۰


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.