عینک ضد لیزری جدید

عینک ضد لیزری جدید

به گزارش راسخون اشاره گر های لیزری می توانند سرگرمی خوبی برای دست انداختن دیگران باشد ولی برای خلبان ها خطری جدی محسوب می شوند. اداره هواپیمایی ایالات متحده گزارش کرده که به دلیل تابیده شدن لیزر به هواپیما سالانه بیش از ۲۰۰۰ حادثه هوایی اتفاق می افتد. برای مبارزه با این خطر، وزارت دفاع انگلستان در حال ساخت عینک جدیدی است که بتواند طول موج های لیزر را فیلتر کند.

تاباندن لیزر به هواپیما یک شوخی احمقانه  و خطرناک است. خلبانی که درشب در کابین تاریک نشسته و در حال پرواز در ارتفاع پایین است، به دلیل تابیده شدن نور لیزر از مسیر خود منحرف می شود.  سلاح های لیزری در مناطق جنگی کاربرد دارند از این رو وزارت دفاع به فکر یافتن یک حفاظت موثر در مقابل لیزر افتاده است. مشکل این است که حفاظ های لیزری فقط یک طول موج خاص را پوشش می دهند. برای اینکه عینک های ضد لیزری بتوانند موثر تر عمل کنند باید دامنه حفاظت را گسترش داد.

این مشکل با استفاده از یک فیلم نازک حل شده است. در این فیلم از ساختاری ترکیبی متشکل از یک لایه پلی کربناتی استفاده شده که رنگی در آن استفاده شده که می تواند نور را جذب کند. این عینک متشکل از لنزهای شیشه ایی است که پوشش خاصی داشته ومی تواند طول موج های خاص را منعکس کند. در نتیجه میتوان با استفاده از آن، طول موجهای مختلف لیزری را منعکس یا فیلتر کرد.

این تکنولوژی هنوز در حال توسعه است و محققان به برخی از نقاط ضعف آن اذعان دارند و در صدد رفع مشکلات آن هستند.

ترجمه : فرزانه عالی نژادیان

منبع: Gizmag


اخبار راسخون / علم و فناوری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.