عینک و سرویس Now گوگل، مدینه فاضله یا ناکجاآباد

نوشته شده توسط علیرضا مجیدی در تاریخ ۱۷ تیر

نویسنده مهمان: علی ادبی مهذب ـ مدیر سایت technologyreview.ir: اگر شما هم مثل من آخرین کنفرانس گوگل را تماشا کرده باشید، شاید در مورد عینک هوشمند گوگل به فکر فرو رفته‌اید . شاید در مورد اینکه در آینده چه چیزهایی قرار است رخ دهد اندیشیده باشید. اینکه عینکی مثل آنچه که گوگل معرفی کرده تا چه مقدار می‌تواند زندگی ما را متفاوت کند و یا اینکه حضور یک دانای کل در برابر ما چه عواقبی را در بر خواهد داشت؟

در حالت خوب، استفاده از عینک گوگل به سود بشر است اما در حالت بد چه؟ در واقع آینده وسایل پوشیدنی که جالب‌ترینش تاکنون متعلق به گوگل بوده است شاید آینده زندگی بشر باشد. در این مطلب، به مزایا، معایب، آینده خوب و آینده بد این وسیله پرداخته‌ام.

اگر تاکنون درمورد کنفرانس جدید گوگل خبری نشنیده اید در اینجا به طور مختصر به آن اشاره می‌کنم :
یکی از چیزهایی که گوگل در کنفرانس اخیر خود معرفی کرد، نرم‌افزار جدیدی به نام google now بود. google now یک نرم‌افزار اندرویدی است که می‌تواند با بررسی موقعیت، سابقه رفتار و سابقه جستجوی شما، یک سری اطلاعات درست را در زمان‌های درست برایتان فراهم نماید. به طور مثال اگر شما به طور معمول در مورد یک تیم خاص جستجو می‌کنید این نرم‌افزار به شما یک صفحه از امتیازهای آخر این تیم نشان می‌دهد.

google now با تشخیص اینکه شما در هنگام صبح در حال ترک خانه هستید، ترافیک روزانه شهرتان را در صفحه‌ای برایتان نشان می‌دهد. مثالی دیگر که نشان‌دهنده هوشمند بودن این نرم افزار است این است که اگر در تقویم گوگل خود یک جلسه را علامت‌گذاری کرده باشید، بهترین مسیر برای رسیدن به قرار را در زمان مناسب یادآوری می‌نماید.

به نظر می‌رسد که این نرم‌افزار تازه در ابتدای راه هدف بزرگ گوگل باشد. به گمانم در آینده نه چندان دور، هنگامی که به صفحه خانگی گوگل وارد شوید این خود گوگل است که می‌فهمد که باید دنبال چه چیزی بگردد و آنچه شما به آن نیاز دارید را بدون اینکه عملی انجام دهید برایتان فراهم می‌کند.

بعد از این محصول نوبت به Google glass می‌رسد، عینکی که دنیایی به مانند کتاب ۱۹۸۴ جورج ارول را برایمان تداعی می‌کند، تصور کنید همواره عینکی بر روی چشممان باشد و تمام کارهایمان را بتوانیم با آن انجام دهیم، این کار هم جالب و هم هشدار دهنده می‌تواند باشد . اگر گوگل بتواند سر قول خود بماند و این عینک را در ۲۰۲۲ برای عده‌ای محدود عرضه کند و عینک همان کارایی که قولش را داده، داشته باشد به نظر می‌رسد می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. قابلیت بزرگ این عینک آن است که مزاحممان نیست، یعنی همانطور که گوگل در کنفرانس نشانمان داد، نیاز نیست حواسمان به ان باشد که کجا قرار گیرد و مراقبش باشیم چون همیشه همراهمان است. اینکه بتوانید از سرآغاز زندگی فرزندتان ، همانطور که خودتان می‌بینید تصویری داشته باشید و یا آموزش را به  راحتی منتقل کنید واقعا مسحور کننده است، همچنین مطالعه پیام‌ها، بدون نیاز به دراوردن گوشی هوشمند از جیب جالب و کاربردی است. با عینک گوگل همه اتفاقات در برابر چشم‌های شما رخ می‌دهد.

نگاه خوشبینانه: آینده روشن یا مدینه فاضله
به طور خلاصه می توان گفت google glass سرانجام می‌تواند قابلیت استفاده از فناوری در زندگی روزمره را به ما بدهد . سرگئی برین می‌گوید که یکی از اهداف اصلی گوگل آن است که وسیله‌ای بسازد که بر سر راه زندگی واقعی ما قرار نگیرد. خود شما چند بار شده است که در بین یک مکالمه مهم، یا تماشا کردن فیلم و یا خواندن کتاب، اسمارت‌فون خود را از جیبتان بیرون بیاورید و به دنبال چیزی بگردید؟ هنگامی که در مترو هستید یا وقتی که در خیابان پیاده‌روی می‌کنید چند بار تاکنون مردمی را دیده‌اید که به اسمارت‌فون و یا تبلت‌شان خیره شده‌اند ؟ لطفا اشتباه برداشت نکنید، اسمارت‌فون‌ها معرکه هستند اما واقعا به این بیاندیشید که چه مقدار از وقتتان را به نگاه کردن به آنها صرف کرده‌اید ؟ اما google glass برای آن ساخته شده که این مشکلات را از بین ببرد.

بهترین راه برای تفکر در مورد عینک گوگل این است که امکانات آن را در شرایط روزمره تصور کنیم . عینک هوشمند گوگل دوربینی دارد که هرآنچه شما می‌بینید را می‌تواند ببیند، همچنین شما می‌توانید در حال قدم زدن به یک موسیقی گوش دهید، یا یک تماس تلفنی بگیرید و بوسیله میکروفون و صفحه لمسی و ژیروسکوپ عینک اطلاعات خود را وارد کنید . توجه کنید که همه این اتفاق‌ها هیچ خللی به حرکات و کار روزمره شما وارد نمی‌کند . شما همان طور که به طور مثال در مترو منتظر رسیدن به محل کارتان هستید، می‌توانید به وسیله صفحه نمایش کوچک ( که البته آنقدر بزرگ است که تصاویر با کیفیت خارق‌العاده نمایش دهد) روبروی چشمتتان فیلم های تمام رنگی مشاهده نمایید و یا عکس‌هایتان را ویرایش کنید.

تصور کنید چه جالب خواهد بود اگر قابلیت واقعیت افزوده هنگام قدم زدن در کنار ساختمانی شروع به شرح در مورد تاریخچه و مشخصات آن نماید و یا با قابلیت تشخیص چهره بوسیله دوربین خود، شخصی که پشت شیشه مغازه‌ای در اطراف شماست را شناسایی نموده و با تطبیق آن با اکانت گوگل پلاس او به شما بگوید که او یکی از همکلاسی‌های سابقتان است. همین طور به جای اینکه هزاران دلار برای سیستم ناوبری اتومبیلتان خرج کنید می‌توانید همه آن قابلیت‌ها را با این عینک داشته باشید. یا هنگامی که در حال تماشای تئاتر و یا فیلمی در سینما هستید بدون اینکه کسی از دوستان و یا همکارانتان متوجه بشود پیام‌های مهمتان را دریافت و مرور نمایید.

نگاه بدبینانه: آینده تاریک یا دیستوپیا
اما همانطور که ممکن است به ذهن شما هم رسیده باشد، چند نکته اساسی جلب توجه می‌کند که باید بررسی و حل شوند. زیرا حدود ۹۵ درصد از درآمد گوگل از تبلیغات است و بزرگ‌ترین خصوصیت این گوشی‌ها مشکل حریم خصوصی کاربران است. در واقع وسیله‌ای که سابقه تمام رفتارهای کاربران را در بر داشته باشد همواره باعث تردید بشر در استفاده از کامپیوترها بوده است و اکنون این مورد بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

پیش از این به google now اشاره نمودم، تصور کنید که اگر گوگل بخواهد اطلاعات تفسیر شده موجود دراین نرم‌افزار را جهت تبلیغات کالاها به شرکت ها بفروشد و یا خود جهت نمایش تبلیغات استفاده نماید چه چیزها که ممکن است رخ دهد. البته شاید از جهتی جالب باشد که وقتی که شما از خانه حرکت می‌کنید تا موبایلی بخرید در راه، عینک گوگل به شما مدل‌های مختلف همراه با مزیت‌های آنها را پیشنهاد دهد، ولی اوضاع همیشه آنقدر خوب پیش نخواهد رفت، تصور اینکه عینک گوگل بخواهد تبلیغات خود را به ما بقبولاند همین اکنون نیز من را می‌ترساند.

در مورد باقی اتفاقات هم که خیلی می‌شود صحبت کرد به طور مثال تصاویر و یا فیلم‌های گرفته شده توسط این وسیله می‌تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد. مثلا سازمان امنیت ملی یک کشور ممکن است با گوگل مصالحه کند و تصویر دوربین عینکتان را بتواند ببیند . قابل ذکر است که شخص سرگئی برین اطمینان داده است که تصاویر و فیلم‌های گرفته شد فقط توسط صاحب عینک قابل دسترس خواهد بود و شاید هم ما زود قضاوت می کنیم و باید تا آینده منتظر ماند.

اصطلاح ردیابی کوکی اکنون به نظر می‌رسد باید در قامتی جدید خودنمایی نماید. برای مثال ممکن است وقتی گوگل بداند که شما در تعطیلات آخر هفته به دوچرخه سواری می‌پردازید برایتان آگهی کمپانی دوچرخه سواری را به نمایش در‌آورد، یا ممکن است وقتی منتظر رسیدن مترو هستید به شما یک ساندویچ مک‌دونالد پیشنهاد بدهد و اگر گوگل بداند که فرزندتان در آینده به دنیا می‌آید، ممکن است برایتان آگهی لباس نوزاد را به نمایش درآورد.

در واقع در گذشته این پیشنهادات فقط به سابقه جستجوی شما مربوط بود، اما در آینده ممکن است به سابقه رفتار شما و عملکرد شما بستگی داشته باشد مثلا هنگامی که همسرتان به شما گفته است زمان برگشت چه چیزهایی را بخرید، google glass تا آن را تهیه نکنید به شما اجازه رفتن به خانه را ندهد!

مشکل اساسی آن است که وسیله‌ای با آگاهی کامل از جاهایی که می‌روید، چیزهایی که می‌نگرید و چیزهایی که به دست می‌آورید، می‌تواند به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده، به آرامی رفتار خود وشما را تغییر دهد. مثلا به شما کارت تخفیفی از یک مغازه پیشنهاد دهد و بگوید که آیا وقت خرید فلان وسیله مانند دوچرخه نیست؟ و یا به صورت کلی‌تر اگر شما همیشه فست‌فود میل می‌کنید، شما را با مکان‌هایی با غذاهای سالم‌تر سوق دهد و تعجب برانگیز نیست اگر در آینده این وسیله فقط رستوران‌های با غذاهای سالم را نشانتان دهد و نگذارد شما به فست فودها بروید و یا اگر اکانت گوگل پلاستان نشان دهد که شما مجرد هستید به دنبال یک شریک زندگی خوب برایتان بگردد!

در آخر به نظرتان آینده google glass یا Now چیست؟ مدینه فاضله و یا ناکجا آباد . فعلا که فقط می‌توانیم امیدوار باشیم تا گوگل به سوی شرارت و یا وسیله‌ای برای کنترل انسان‌ها پیش نرود.

منبع

Print FriendlyPrint Get a PDF version of this webpage PDF

پستهای مشابه

  1. الیمپوس و اپل هم به مانند گوگل عینک‌ساز می‌شوند!
  2. همزمان با راه‌اندازی عمومی گوگل پلاس، گوگل نام سرویس‌های بلاگر و پیکاسا را تغییر خواهد داد
  3. ادامه نگرانی‌های امنیتی در مورد گوگل، راه‌اندازی سرویس تازه توسط گوگل به منظور شفاف‌سازی بیشتر
  4. دو خبر از سرویس‌های گوگل
  5. گوگل پزشکی ، سرویس آینده گوگل


یک پزشک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.