غار ایوب برای نخستین بار روشن می شود

غار ایوب بزرگترین غار آذرین ایران برای نخستین بار صاحب برق می شود.

مهدی حاج محمدی نماینده میراث فرهنگی شهربابک به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشگاه خبرنگاران گفت: این غار بزرگترین غار آذرین ایران محسوب می شود و یکی از زیباترین اثر طبیعی است.

وی افزود: کوه ایوب که غار ایوب در آن قرار دارد در جنوب شرق شهر دهج با ارتفاع حدود ۳۲۰۰ متر در منطقه کوهستانی دهج واقع شده است.

حاج محمدی تصریح کرد: در غار ایوب تا به کنون هیچ سیستم روشنایی وجود نداشت و به همین منظور گردشگران از ساعت ۹ تا ۱۴ از این غار بازدید می کردند.

نماینده میراث فرهنگی شهر بابک بیان کرد: برای نصب سیستم روشنایی حدود پنج کیلومتر از نزدیکترین روستا به این منطقه که دهج نام دارد برق کشیده می شود.

شایان ذکر است؛ دهانه غار به شکل نیمه بیضی به قطر ۸۰ متر و ارتفاع ۶۰ متر است فاصله دهانه غار تا انتهای آن که جای پایی کنده شده در سنگ قرارداد حدود ۲۰۰ متر است.

کف غار با شیبی حدود ۶۰ درجه به سوی بالا به انتها می‌رسد درون غار و در سمت راست به فاصله ۱۰۰ متر از دهانه چشمه گوارایی قرار دارد که اهالی دهج روی آن را بسته و آب را با لوله بر بیرون غار و یک انبار هدایت کرده اند.

به باور اهالی دهج ایوب پیامبر که از بیماری پوستی رنج می برد همین که آب داخل غار را یافت در آن خودش را شست و درمان شد به همین سبب مردم دهج به علت سفر ایوب به آن غار نام آن حضرت را بر غار نهادند.

گفتنی است، در استان کرمان از شهر آنار بعد از طی ۵۰ کیلومتر از شهر بابک به سوی آنار پس از مسافت ۵۷ کیلومتر به روستای جوزم می‌رسیم از جوزم با طی ۲۷ کیلومتر وارد روستا شهر دهج واقع است./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.