غار قلعه جوق فامنین در انتظار ثبت جهانی

۲۳اردیبهشت،

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری همدان گفت: غار قلعه‌جوق واقع در حومه شهر فامنین در لیست انتظار ثبت جهانی قرار دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، علیرضا ایزدی با اشاره به آثار پیشنهادی همدان برای ثبت جهانی اماکن تاریخی اظهار کرد: غار قلعه‌جوق واقع در حومه فامنین یکی از آثار فاخر تاریخی است که در لیست جهانی شدن قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این غار در دل یک صخره واقع شده است، افزود: این غار دارای حدوداً ۱۲ تا ۱۶ اتاق در دو طبقه است که حدود ۲۸ تا ۳۰ متر از سطح زمین فاصله دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه دسترسی و بازدید از این غار بسیار سخت است، یادآور شد: این صخره به لحاظ ویژگی اجرایی، مقری برای قدرت‌نمایی شهر ساسانی بوده چرا که دشتی که در روبروی آن قرار داشته و نیازمند حفاظت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پژوهش این محوطه تاریخی انجام نشده اما این مجموعه نیز در لیست پیشنهادی ثبت جهانی قرار گرفته است.

ایزدی در پایان اظهار کرد: در استان همدان آثار فاخر و ارزشمند بسیاری داریم که می‌تواند در لیست جهانی شدن قرار گیرد که این امر مشروط به این است که در صورت حذف آثار ارسالی، در لیست قرار می‌گیرند.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.