“غدیر” کوسه آهنین آب‌های ایران

۱فروردین ۱۳،

زیردریایی کلاس غدیر به خاطر سبکی خود از چابکى لازم براى انجام سریع مأموریت‌ها برخوردار بوده و انواع تجهیزات به‌روز الکترونیکی و مخابراتی نیز در آن تعبیه شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، ایران به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های دارای نیروی دریایی با وجود تمایل برای در اختیار داشتن زیردریایی، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از این ابزار مهم بی‌بهره بود.

پس از جنگ تحمیلی، در دهه ۱۹۹۰ ایران امکان خرید ناوچه‌های موشک‌انداز با فناوری مناسب و زیردریایی را از روسیه پیدا کرد و با جمع‌بندی صاحب‌نظران، زیردریایی انتخاب و خریداری شد.

با ورود زیردریایی‌های روسی به  کشور، همزمان با سعی در کشف و رفع عیوب این زیردریایی‌ها تلاش‌ها برای آغاز مطالعه و ساخت زیردریایی در رده‌های مختلف متناسب با نیاز بومی نیز آغاز شد.
پس از ساخت زیردریایی‌های مختلفی چون نهنگ، زیردریایی سبک کلاس غدیر با تلاش چندساله متخصصان وزارت دفاع به مرحله بهره‌برداری عملیاتی رسیده و با حضور فرماندهان نیروی دریایی ارتش، سپاه و وزیر دفاع، پس از تحویل به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، رسماً وارد آب‌های جنوبی کشور می‌شود.

تولید زیردریایی غدیر از نتایج یک دهه جهاد علمی متخصصان ایرانی بود که به‌عنوان یک زیردریایی میدجت(کوچک) در اختیار نیروی دریایی کشور قرار گرفت.

این زیردریایی دارای موشک ضد کشتی حوت(اشکوال) قابلیت حمل مین، حمل موشک‌های دوش پرتاب، دارای جایگاه‌های پرتاب موشک‌های زیرسطحی، قدرت جابجایی سریع نیرو، رهگیری شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن است.

شناسایی اهداف نظامی و قابلیت حمل نیروهای ویژه(به‌طوری‌که غواص‌ها در دریا می‌توانند از زیردریایی خارج شوند) چابکی لازم برای انجام سریع مأموریت‌ها، رنِج ناوبری زیر سطحی طولانی، سونار سایز کوچک، دستگاه کنترل عمق اتوماتیک، سیستم هدایت دستی، هیدرولیک و خودکار و قابلیت ناوبری در آب‌های کم‌عمق را می‌توان از دیگر ویژگی‌های این زیر دریایی نام برد.

این زیردریایی‌ها کاربرد وسیعی در منطقه دریایی خلیج فارس داشته و دارای توان پرتاب همزمان موشک‌های کوچک و اژدر حوت نیز می باشند که می‌تواند در تنگه‌ها(جایی که سونارهای پیشرفته هم با مشکل تردد مواجهند) مستقر شده و موشک‌های پرسرعت “حوت” را به سمت ناوهای عبوری شلیک کند.

عرض یک تنگه تقریبا ۱۲ کیلومتر است اما مکان‌های قابل عبور برای ناوها و زیردریایی‌های دشمن که بسیار سنگین و بزرگ هم می باشند بسیار محدود است و این زیردریایی در این منطقه قابلیت وسیعی دارد.

با ساخت این زیردریایی در کنار ساخت انواع ناوچه‌های موشک‌انداز و ناوشکن، زنجیره محصولات دفاع سطحی و زیرسطحی کشور تکمیل شده و اکنون ایران تمامی تکنولوژی‌ها و تجهیزات مورد نیاز در این عرصه را در اختیار دارد.

به گفته کارشناسان نیروی دریایی ارتش، زیردریایی کلاس غدیر به خاطر سبکی، از چابکى لازم براى انجام سریع مأموریت‌ها برخوردار بوده و انواع تجهیزات به‌روز الکترونیکی و مخابراتی نیز در آن تعبیه شده است.

این‎ زیردریایی‎‎ نه‎‌تنها قدرت‎ جابه‌جایی سریع‎ نیرو و رهگیری‎‎ دقیق‎ شناورهای سـطحـی‎ و زیرسطحـی‎ دشمــن‎ را دارد، بـلکـه‎ قـدرت‎ مـانـور، قـوس‎ سریع‎ و پنهان‎‎ شـدن از رادارهای‎ پیشرفته‎‎ را نیز داراسـت‎.

سیستم‌های‎ نوین‎ پرتـاب‎ اژدر و شلیک‎ موشک‎ به‎‌طور همزمان‎ با دقت‎ هدفگیری‎ فــوق‎‌العاده،‎ این‎ زیرسطحی‎‎ را از زیـردریایی‌های‎ دیگر متمایز می‎ کند.

نخستین‎ شناور زیرسطحی‎‎ کاملاً بومی غدیر در رزمـایـش‎ بـزرگ‎ اتحـاد ۸۴ کـه‎ در آب‌های‎‎ خلیج‎ فارس‎ و دریای عـمـان‎ و همچنین‎ اقیانوس‎ هند برگزار شده بود، به‎ شکل آزمایشی‎ شرکت کرده بود.

به‌کارگیری این زیردریایی در نیروی دریایی، علاوه بر این‌که نقش به‌‌سزایی در ایجاد نیروی دریایی راهبردی مورد تاکید مقام معظم رهبری به منظور حفاظت ار منافع ایران در آب‌های آزاد و بین‌المللی ایفا کرد، با توجه به اصول و تاکتیک‌های عمدتاً مشابه ساخت زیردریایى‌ها گام بسیار ارزشمندی در ساخت زیردریایی‌های کلاس‌های سنگین‌تر بود.

گزارش از : مرضیه ارجمندی

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.