غذاهایی که برای سلامتی قلب مفیدند

یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت قلب می‌تواند عروق خونی را از پلاک‌های خطرناک پاکسازی کند و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ تحقیقات نشان می دهند که ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

مطالعات نشان داده است مصرف یک فنجان آب طالبی در روز به میزان ۲۵ درصد احتمال بروز فشار خون را کاهش می دهد. طالبی یکی از بهترین میوه ها برای حفظ سلامت قلب است.

کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه ، لوبیا سبز، نخود سبز، لویبا قرمز، لویبا چشم بلبلی ، نخود خشک وعصاره مخمر دارای ویتامین های گروه ب خصوصا” اسید فولیک هستند. تحقیقات متعددی نشان داده اند که اسید فولیکی که به طورطبیعی درموادغذایی یافت می شود، می تواند سبب کاهش ماده ای درخون به نام ” هموسیستئین “(۲) شود و به این ترتیب از ابتلا به تصلب شرایین پیشگیری می کند.

مصرف ماهی حداقل ۳ بار درهفته ، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند، توصیه می شود.

جو دو سر، حبوبات ، سیب وگلابی؛ غنی از فیبر محلول(۳) هستند که به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می کنند. سیر نیز اثر مشابهی دارد. افزایش کلسترول خون ، به خصوصLDL کلسترول ( کلسترول بد )، یکی ازعوامل عمده بروز تصلب شرایین است . مصرف منظم چنین غذاهایی به کاهشLDL( کلسترول ) کمک می کند.

روغن زیتون ، روغن کانولا، مغزها و دانه ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب به نامMUFA( اسیدهای چرب غیر اشباع ) هستند که به کاهش سطوحLDL– کلسترول کمک می کنند.

میوه ها و سبزی ها ، حاوی ویتامین های آنتی اکسیدان ( ضد سرطان ) ، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب متوقف کردن آسیب ناشی از عمل مواد سرطان زا به دیواره سرخرگ ها می شوند.

نکته:بهتر است چربی‌های اشباع نشده تک زنجیره‌ای و چند زنجیره‌ای را از طریق روغن‌های سبزیجات، ماهی و مغز خشکبار دریافت کنید. از مصرف چربی‌های ترانس و اشباع شده، نمک، کلسترول و قند افزودنی جدا پرهیز کنید.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.