غذاهای چرب الزاما باعث چاق شدنمان نمیشود

تاریخ انتشار: ۲۸ June 2016 | 7:00 pm

خوردن چربی‌ها لزوماً شما را چاق نمی‌کند!!

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خوردن برخی از انواع چربی‌ها نه تنها باعث افزایش وزن نمی‌شود، بلکه ممکن است به کاهش وزن هم کمک کند.

دکتر رامون استروک، متخصص داخلی در دانشگاه بارسلونا در اسپانیا و نویسنده ارشد مقاله این بررسی گفت، باوجود این سودمندی‌ها، «افراد چاق از خوردن چربی‌های گیاهی مانند روغن‌زیتون فرابکر و مغزهای خوراکی اکراه دارند، زیرا فکر می‌کنند که این غذاها باعث افزایش وزنشان می‌شود.»

از طرف دیگر، به گفته استروک یافته‌های این بررسی جدید نشان می‌دهند که رژیم غذایی غنی چربی‌های غذایی و سبزی‌ها مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث افزایش وزن نمی‌شوند.این پژوهشگران داده‌های افرادی را که در کارآزمایی PREDIMED، یک بررسی پنج‌ساله در اسپانیا که اثرات رژیم غذایی بر قلب بررسی کرده بود، ارزیابی کردند.

حدود ۷۵۰۰ فرد سالمند در این بررسی شرکت داشتند که اکثریت آنان اضافه‌وزن داشتند یا چاق بودند و همه آنان یا دیابت نوع ۲ داشتند یا دست‌کم دارای سه عامل خطرساز برای بیماری قلبی بودند.

از افراد در این بررسی خواسته شده بود که از یکی از این سه رژیم غذایی پیروی کنند:

۱- رژیم غذایی مدیترانه‌ای با دست‌کم ۴ قاشق غذاخوری روغن‌زیتون فرابکر در روز

۲- رژیم غذایی مدیترانه‌ای با دست‌کم ۳ وعده مغزهای خوراکی در هر هفته 

۳- یک رژیم غذایی شاهد که به افراد در آن توصیه‌شده بود تا به‌طورکلی از خوردن چربی در رژیم غذایی‌شان خودداری کنند.

این پژوهشگران دریافتند که پس از پنج سال افرادی که در گروه روغن‌زیتون قرار داشتند، در مقایسه با گروه شاهد به مقدار اندک اما قابل‌توجهی بیشتر وزن کم کردند: افراد در گروه روغن‌زیتون به‌طور میانگین نسبت به گروه شاهد حدود ۰.۴ کیلوگرم بیشتر وزن کم کردند.

افراد در گروه مغزهای خوراکی نیز نسبت به گروه شاهد، مقدار اندکی بیشتر وزن کم کرده بودند؛ اما تفاوت میان گروه روغن‌زیتون و گروه مغزهای خوراکی ازلحاظ آماری قابل‌توجه نبود (به‌عبارت‌دیگر ممکن است این تفاوت ممکن است به علت شانس باشد). به‌علاوه، دور کمر در هر دو گروه روغن‌زیتون و مغزهای خوراکی در مقایسه با گروه شاهد اندکی کاهش یافت.

به گفته استروک، یافته اصلی این است که در هیچ‌کدام از این دو نوع رژیم غذایی، گرچه غنی از چربی هستند، به افزایش وزن یا دور کمر منجر نمی‌شوند.

یافته‌های این بررسی در شش ژوئن در ژورنال دیابت و غدد داخلی لنست منتشر شده است.

گردآوری:گروه سلامت ممتاز نیوز
momtaznew.com/health
منبع:sepidonline.ir


نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.