غربالگری سرطان پستان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر اشرف آل‌یاسین، متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

غربالگری سرطان پستان چگونه صورت می‌گیرد؟

سرطان سینه یکی از سرطان‌های شایع زنان است. احتمال ابتلا به سرطان سینه، با بالارفتن سن افزایش می‌یابد. از آنجا که در مراحل اولیه هیچ علامتی از این بیماری وجود ندارد، ضروری است که از راه‌های تشخیص زودرس سرطان سینه و موارد طبیعی و غیرطبیعی این عضو آگاهی داشته باشیم. غربالگری در دنیا حرف اول را می‌زند و برای تشخیص بموقع، باید به پزشک مراجعه کرد و درمان‌های لازم را هر چه سریع‌تر انجام داد.

سه روش برای تشخیص زودرس سرطان سینه وجود دارد:

۱ ـ معاینه توسط خود شخص

۲ ـ معاینه توسط پزشک متخصص

۳ ـ انجام آزمایش و ماموگرافی

بعد از ۲۰ سالگی و پس از هر سیکل قاعدگی، می‌تواند معاینه اولیه توسط فرد انجام ‌شود. افراد ابتدا باید آموزش ببینند تا اگر مورد مشکوکی دیدند، به پزشک مراجعه کنند.

مراجعه به پزشک به منظور معاینه سینه باید از ۲۰ تا ۳۶ سالگی هر دو سال یک‌بار، انجام شود و از ۴۰ سالگی، معاینه باید هر ساله صورت گیرد.

ماموگرافی نیز در افرادی که زمینه پرخطری را ندارند، از ۴۰ تا ۵۰ سال هر ساله و از ۵۰ تا ۶۹ سالگی هر دو سال یک‌بار و بعد از ۷۴ سالگی معاینه سالانه ضروری است. به طور کلی در مورد سن شروع انجام آزمایش ماموگرافی و فواصل بین آزمایش‌ها با پزشک خود مشورت کنید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.