غربی‌ها در جلوگیری از حضور سران در اجلاس نم ناکام ماندند

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
یک کارشناس سیاسی به پرس تی‌وی گفته است، تمامی فشارها برای خودداری از حضور کشورهای دیگر در اجلاس تهران ناکام مانده است

یسری ابو شادی، عضو شورای امور خارجه مصر در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی اظهار کرد: «به نظر من این اجلاس تا کنون موفق بوده و عقیده دارم حضور چشمگیر کشورها و هیات‌ها در ایران نشان می‌دهد که تمامی فشارها برای جلوگیری از حضور کشورهای دیگر در اجلاس تهران واقعا ناکام مانده است.»

وی گفت: «امیدوارم که پیشنهادهای شفافی با هدف هم‌کاری بهتر میان غیرمتعهدها مطرح شود.»

ابو شادی به عنوان کارشناس برجسته‌ای که در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حضور داشته است در باره تحریم‌ها و اتهامات وارده بر ایران گفت: «من قویا با هرگونه اتهام علیه هر کشوری بر اساس اخبار اطلاعاتی مخالفم . تمامی اتهامات علیه برنامه انرژی هسته‌ای ایران صرفا بر اساس اخبار اطلاعاتی مطرح شده‌اند. هیچ دلیلی که تائید کند ایران از تعهدات‌ خود در قبال معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خارج شده، وجود ندارد.»

وی در ادامه گفت: «من از این که شورای امنیت صرفا بر اساس شایعات که از منابع اطلاعاتی به دست آمده است، چنین تصمیماتی را اتخاذ و چهار دور تحریم علیه ایران اعمال کرده است، بسیار شگفت زده‌ام.»

ابو شادی درباره درخواست وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اصلاحات ساختاری در سازمان ملل گفت:« من معتقدم که هیچ دلیلی وجود ندارد که ابرقدرت‌ها از حق وتو برخوردار باشند. در حقیقت همه باید از حقوق مساوی برخوردار باشند. این نوعی تبعیض است…همان طوری که شاهد هستید نفوذ مجمع ملی بسیار بسیار محدود است. درحقیقت، این فقط شورای امنیت است که تصمیم‌گیری می‌کند و این وضعیت باید تغییر کند.»

وی در پایان خاطر نشان کرد: « قدرت باید به مجمع ملی یعنی جایی که تمامی کشورها حق هرگونه تصمیم گیری را دارند، منتقل شود.»


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.