غرب با کمک رسانه‌ها حکومت‌های دیکتاتوری را دموکراتیک نشان می‌دهد

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به چین، رامین مهمان‌پرست در نخستین روز دیدارهای رسمی‌اش با مقامات رسانه‌ای پکن از تلویزیون مرکزی چین (cctv) بازدید کرد.

مهمان‌پرست در این دیدار در سخنانی گفت: ما به تازگی برای بحث دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه ایران یک معاونت مستقل در نظر گرفته‌ایم که این معاونت دو اداره کل در زیرمجموعه خود دارد. در یکی از این ادارات کل کار رسانه‌ای دنبال می‌شود و دومی نیز همه امور در حوزه دیپلماسی عمومی غیر از بحث‌های رسانه‌ای را پوشش می‌دهد.

رامین مهمان‌پرست و هیئت همراه در جلسه با مسئولان CCTV

وی ادامه داد: این روزها سیاست خارجی کشورها بدون دیپلماسی عمومی دنبال نمی‌شود و به اهدافش نمی‌رسد و آن کشورهایی در تحقق اهداف و سیاست‌های خود موفق هستند که توانایی تاثیرگذاری بر افکار عمومی را داشته باشند و با توجه به پیشرفت علوم ارتباطات نمی‌شود دیگر کشوری سیاست‌هایی را دنبال کند و مردم از آن بی‌خبر باشند. بنابراین شکل رقابت قدرت‌های بزرگ تفاوت پیدا کرده و آنها می‌دانند که خبرها به اطلاع مردم می‌رسد در نتیجه جریان اطلاع‌رسانی را در دست خود می‌گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه کشورهای غربی با داشتن رسانه‌های بسیار مجهز و زنجیره‌ای سعی بر وارونه جلوه دادن حقایق را دارند، بیان کرد: آنها برخی موضوعات را به جای واقعیت به مردم دنیا تحمیل می‌کنند و هروقت منافعشان ایجاب کند حقایق را تحریف هم می‌کنند. آنها می‌توانند از حکومت‌های مستقل و دموکراتیک تصویری بسیار منفی نشان دهند و هر وقت منافعشان ایجاب کند از نظام‌های دیکتاتوری طوری تعریف می‌کنند تا آنها را به عنوان بهترین حکومت‌ها به مردم دنیا معرفی کنند. با کمک همین رسانه‌هاست که مسائلی چون حقوق بشر، دموکراسی و مقابله با تروریست توسط آنها تحریف می‌شود. آنها با زمینه‌سازی خبری حتی عملیات نظامی علیه یک کشور را توجیه می‌کنند. آنها برای یک کشور به جرم اینکه می‌خواهد بر اساس ارزش‌های خودش عمل کند، پرونده‌های حقوق بشری درست می‌کنند و در همان شرایط در کشورهای غربی و متحدانشان انسان‌های زیادی کشته می‌شوند و اینها سکوت می‌کنند.

مهمان‌پرست اضافه کرد: حال اگر کشورهای مستقل هم می‌خواهند از حقوق و ارزش‌های خود دفاع کنند باید رسانه‌های قوی داشته باشند و با تعامل رسانه‌های کشورهای مستقل می‌توان از تحریف واقعیت‌ها جلوگیری کرد. ما اگر می‌خواهیم از کشور چین و اتفاقات آن خبری دریافت کنیم بهترین راه مراجعه به رسانه‌های این کشور است و متقابلا شما هم اگر می‌خواهید واقعیت‌های کشور ایران را بدانید لازم است با رسانه‌های ما در تعامل باشید. ما نباید مطالب مربوط به کشورهای یکدیگر را از طریق رسانه‌های غربی دریافت کنیم. ما در وزارت امور خارجه ایران و در حوزه دیپلماسی عمومی یکی از برنامه‌هایمان تدارک سفر گروه‌های رسانه‌ایمان به دیگر کشورهاست تا از این طریق قراردادهای همکاری‌های مشترک امضا شود. ما رسانه‌های خود را تشویق می‌کنیم در کشورهای دیگر دفتر نمایندگی داشته باشند یا حداقل یک خبرنگار مستقر کنند و یا اینکه از طریق اینترنت تعامل خبری خود را با دیگر رسانه‌ها برقرار کنند.

اهدای صنایع دستی ایران از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران به معاون تلویزیون مرکزی چین

این مقام مسئول در وزارت خارجه با اشاره به اینکه از طریق تعاملات رسانه‌ای می‌توان تعاملات اقتصادی و سیاسی را هم تقویت کرد، گفت: همچنین با تقویت ارتباطات رسانه‌ای بین ایران و چین می‌توان صنعت توریسم را نیز رونق بخشید. مردم ما به فرهنگ و تمدن کشورهای شرق آسیا علاقمند هستند و مطمئن هستیم که مردم چین هم نسبت به ایران ذهنیت مثبتی دارند. مردم ما از رشد و توسعه چین خوشحال می‌شوند و اگر مردم شما هم به ایران بیایند متوجه می‌شوند که با وجود مشکلاتی که غرب برایمان ایجاد می کند با چه سرعتی مسیر توسعه را پشت سر می‌گذاریم.

در این بازدید سون یو شنگ معاون تلویزیون مرکزی چین نیز با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و چین گفت: سهم رسانه‌ای کشورهای در حال رشد باید افزایش یابد. در حال حاضر بیشتر تغذیه خبری جهان از رسانه‌های کشورهای پیشرفته است ولی باید این شرایط تعدیل شود.

ما به دنبال گسترش روابط تلویزیون مرکزی چین با ایران هستیم. ما در سه سال اخیر ۷۰ ایستگاه خبری در جهان تاسیس کردیم و احساس می‌کنیم اگر می‌خواهیم دیگران صدای ما را بشنوند باید توانایی‌های خود را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ما در واشنگتن یک ایستگاه خبری با روزی یک ساعت برنامه داریم که از سال آینده به ۴ ساعت برنامه می‌رسد. در آفریقا هم ایستگاه خبری داریم که در حال حاضر یک ساعت برنامه دارد ولی در آینده به دو ساعت خواهد رسید. ما در نظر داریم در آینده با BBC  وCNN  رقابت کنیم ولی وقت لازم است.

معاون CCTV  چین درباره دیپلماسی عمومی ایران نیز توضیح داد: ما تاثیر دیپلماسی عمومی در ایران را دیده‌ایم و آنهم راه‌اندازی شبکه CCTV  در ایران بود. البته ما درخواست داریم که امکان فعالیت‌های خبرنگاران ما در ایران تسهیل شود و ما هم متقابلا صحبت می‌کنیم تا شرایط کار خبرنگاران ایرانی در چین تسهیل شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.