غریب رضا: بیداری اسلامی از مهم‌ترین شاخصه‌های راهبردی در سیاست خارجی ما محسوب می‌شود

۲۸اردیبهشت،

همایش بررسی (موانع تحقق آرمان‌های بین‌المللی انقلاب و اولویت‌های سیاست خارجی در دولت یازدهم) عصر امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این همایش که در سالن کوثر دفتر جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا غریب‌رضا، فعال عرصه بین‌المللی و کارشناس مسائل حوزه جهان اسلام به بررسی اولویت‌های سیاست خارجی و بحث بیداری اسلامی پرداخت.

او با بیان این که نه تنها این دولت بلکه دولت‌های قبل نیز در عرصه سیاست خارجی و بیداری اسلامی نگاه‌های راهبردی و برنامه‌ریزی منسجمی نداشتند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری خطوط کلی در این عرصه‌ها را مشخص کرده بودند و ما می‌توانستیم با استفاده از بیانات ایشان برنامه‌های مدونی را در عرصه نظام بین‌الملل و بحث بیداری اسلامی تعریف کنیم.

غریب‌رضا افزود: با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری می‌توانستیم اهداف و آسیب‌های پیش‌روی مسائل بین‌المللی و حتی مذاکرات هسته‌یی را بررسی کنیم. هم‌چنین اگر نهادها و سازمان‌ها وظایف‌شان را درست انجام داده بودند و از ظرفیت‌های داخلی و خارجی هم‌سو با نظام استفاده می‌کردند امروز شاهد آن نبودیم که حاکمانی در کشورهای اسلامی روی کار بیایند که یا مجری سیاست‌های غرب باشند و یا برای هم‌سویی با ایران مردد باشند.

این کارشناس مسائل اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت در مسائل دیپلماسی ضعیف عمل کرد و اگر طبق برنامه‌ها عمل می‌کرد کشورهای اسلامی و رهبران آن‌ها با ما متحد شده و ایران امروز تحریم نمی‌شد.

او با بیان این که بیداری اسلامی از مهم‌ترین شاخصه‌های راهبردی در سیاست خارجی ما محسوب می‌شود، گفت: ما باید مباحثی از جمله بیداری اسلامی، استقامت در عرصه انرژی هسته‌یی، خارج آمدن از تعلیق و پذیرفتن گفتمان مقاومتی را در دولت بعدی جزو اولویت‌های خود قرار دهیم چرا که گفتمان مقاومتی سبب می‌شود که ملت‌ها، دولت‌های خود را با میزان جمهوری اسلامی محک بزنند چرا که ایران امروزه تبدیل به یک میزان برای مقاومت شده است و جایگاه مهمی در منطقه دارد.

این فعال عرصه بین‌المللی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تناقض در دیپلماسی عمومی کشور، تاکید کرد: شاید در دولت‌های قبلی هم برخلاف نگاه امام و رهبری در عرصه بین‌المللی اثرگذاری مطلوبی نداشتیم هر چند سازمان‌ها و معاونت‌هایی در این رابطه تاسیس شد ولی متاسفانه بازده مناسبی نداشت.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد:‌ اشتباه بزرگ این است که فکر کنیم فرهنگ‌سازی با صدور بخشنامه حل می‌شود ولی همان‌طور که باید به سرمایه‌های اقتصادی‌مان بها بدهیم همان‌ قدر هم لازم است تا به سرمایه‌های انسانی مانند بسیج اهمیت داده شود چرا که دیپلماسی بیداری اسلامی و وحدت مسلمانان از طریق NGOها، بسیج مردمی و مدیریت تحقق‌پذیر است. از سوی دیگر نباید سازماندهی و فعالیت‌های وهابی‌ها را نادیده گرفت و باید تلاش کنیم تا ما نیز با ساخت شبکه‌های ماهواره‌یی و استفاده مناسب از فضای مجازی به صدور فرهنگ خود بپردازیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.