غضنفری:شرایط بازار ارز مدیریت می شود

وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: شرایط بازار ارز مدیریت می شود و برخی نابسامانی ها سامان می گیرد .

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،غضنفری در مراسم افتتاح نمایشگاه فناوری نانو افزود : برای صادرکنندگان هیچ محدودیتی در واگذاری ارز به دولت ایجاد نکرده ایم و هیچ سالی مانند امسال صادرکنندگان در شرایط مزیت دار نیستند .
غضنفری توجه ویژه صادرات در حوزه نانو را خواستار شد و گفت: امسال باید شاهد جهش صادرات در فناوری های نانو و نوین باشیم .
وی با اعلام امادگی درخصوص ایجاد فرصت های صادراتی برای محصولات نانو افزود: آماده هستیم برای کشورهای هدف تور تجاری تهیه کنیم تا فروشندگان محصولات نانو که مطابق استانداردهای بین المللی محصول تولید کرده اند به این کشورها اعزام شوند تا امسال فرصت های صادراتی پیش روی فناوری زودتر شناخته شود .
غضنفری با تاکید بر اینکه مقالات علمی تولید شده در کشور  باید ارز آوری داشته باشد افزود : در وزارت صنعت معدن و تجارت به شکل های متعدد از حوزه های نواور حمایت می شود و صندوق های متعددی برای پشتیبانی از این فعالیت ها وجود دارد .
وزیر صنعت گفت : سامانه ای داریم که اگر پژوهشگران محصول اماده عرضه دارند اما سرمایه گذار نیست ، همراهان فناوری را گرد هم جمع می کند تا ایده ها را به سامان برسانند .
وی با اشاره به وجود  چهار گروه در این سامانه افزود :گروه نخست در این سامانه واحدهای تولیدی و خدماتی و متقاضیان فناوری ، دوم پژوهشگران ، سوم حامیان و دستگاه های اجرایی و چهارم انتقال دهندگان فناوری
است .
غضنفری در ادامه افزود :با علم و فناوری حس نو شدن در جامعه ما همواره  وجود دارد و آمار نشان می دهد دانشمندان ما فوق العاده خوب عمل کرده اند و هزار و ۴۰۰ مقاله در ۹ ماه باور کردنی نبود و این همه تلاش قابل قدردانی است .
وی با تاکید بر کاربردی کردن مقالات علمی گفت : باید دید که از این مقالات چه تعداد کاربردی و منجر به اختراع و چه تعداد در حوزه کار مشغول تولید می شود و چقدر درآمدزایی ریالی و ارزی  دارد.
وزیر صنعت معدن و تجارت افزود : اگر مقالات تبدیل به محصول شود  مشکل اشتغال و ارزآوری برطرف خواهد شد .
غضنفری افزود : اگر حرکت های نوآور را جدی نگیریم خیلی زود از رقبا جا می مانیم و تبدیل به وارد کننده و مجبور خواهیم شد منابع خام را بدهیم و این فناوری ها را بگیریم ، بنابراین درآمدهای نفتی باید برای کار تحقیقاتی و خروجی کار تحقیقاتی برای درامدزایی و در امدهای جدید برای زندگی بهتر باشد .
وی با بیان اینکه در سال  ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ بازاری حدود هزار میلیارد دلار برای صنعت نانو وجود دارد گفت: بازگشت سرمایه گذاری در این حوزه در ۲۰۱۰ میلادی ۱۵۰ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۲۲ سه هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود .
وی گفت : فناوری نانو دو میلیون اشتغالزایی جدید دارد و اگر به توانمندسازی محصولات کنونی از طریق نانو توجه شود این رقم در سال ۲۰۲۲ به ده میلیون نفر خواهد رسید.
وزیر صنعت گفت : این فناوری در همه محصولات عمده دنیا می تواند کاربرد داشته باشد و در دارو سازی ، خودروسازی ، هوا فضا ، فرایندهای شیمیایی و بسیاری از کارکردهای صنعتی می تواند اثرگذار باشد .


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.