غلامحسین نوذری به طور رسمی کاندیدای دبیر کلی اوپک شد

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: مهندس غلامحسین نوذری به عنوان کاندیدای جمهوری اسلامی ایران برای تصدی دبیرکلی سازمان کشورهای صادر کننده نفت به طور رسمی به دبیرخانه اوپک معرفی شده است.
محمدعلی خطیبی ظهر امروز (چهارشنبه ۱۷ خرداد) در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: کاندیداتوری مهندس نوذری برای کسب دبیرکلی اوپک از سوی جمهوری اسلامی ایران تایید و از طریق وزارت نفت به طور رسمی به اوپک اعلام شده است.
خطیبی با تاکید بر این که وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت های خود برای تصدی دبیرکلی اوپک استفاده خواهد کرد، افزود: امیدواریم مهندس نوذری با اجماع اعضای اوپک موفق به کسب سمت دبیرکلی سازمان کشورهای صادر کننده نفت شود.
قاسمی، وزیر نفت کشورمان روز یکشنبه (۱۴ خرداد) در همین زمینه به شانا گفته بود: ایران به طور قطع کاندیدای خود را برای دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در اجلاس آینده این سازمان معرفی خواهد کرد.
به گزارش آریا، چندی پیش عربستان سعودی مجید منیف و عراق ثامر غضبان را به عنوان نمایندگان خود برای تصدی سمت دبیر کلی اوپک  معرفی کردند.
بر اساس این گزارش، اکوادور نیز با معرفی ویلسون پاستور، وزیر نفت فعلی این کشور، برای تصدی دبیرکلی اوپک تلاش خواهد کرد.
اعضای اوپک به منظور بررسی سیاست های تولید خود ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) در وین اتریش گردهم می آیند.
در ماده ۲۸ اساسنامه اوپک در خصوص انتخاب دبیرکل آمده است: کنفرانس، دبیرکل را برای یک دوره سه ساله منصوب خواهد کرد که این مدت تصدی ممکن است یکبار برای همین دوره زمانی تمدید گردد. این انتصاب براساس معرفی نامزد توسط کشورهای عضو وپس از بررسی ومقایسه صلاحیت های نامزدها به عمل خوهد آمد.
در اساسنامه اوپک حداقل شرایط شخصی برای احراز مقام دبیرکل این گونه ذکر شده است: دارا بودن ۳۵ سال سن، دارا بودن درجه لیسانس از دانشگاهی معتبر در یکی از رشته های حقوق ، اقتصاد ، علوم ، مهندسی یا مدیریت بازرگانی، ۱۵ سال تجربه که حداقل ۱۰ سال از آن باید در سمتهایی که به طور مستقیم با صنعت نفت رابطه دارند و ۵ سال از آن در سمت های مدیریت یا مسئولیت های اجرایی بلند پایه صرف شده باشد. دارا بودن تجربه در شرکت های وابسته به دولت و زمینه های بین‌المللی صنعت نفت، مطلوب است.
در مواد دیگر اساسنامه تصریح شده است: دبیرکل باید تبعه یکی از کشورهای عضو سازمان باشد و پس از انتخاب در مقر سازمان مستقر شود.
دبیرکل در مقابل هیئت عامل، مسئول کلیه فعالیت های دبیرخانه خواهد بود و وظایف ادارات مختلف از طرف و تحت اجازه و مدیریت وی، انجام خواهد شد.
دبیرکل در کلیه جلسات هیئت عامل شرکت داشته و در صورتی که دبیرکل قادر به شرکت در جلسات هیئت عامل نباشد، مقام مسئول دبیرخانه در چنین جلساتی به نمایندگی از طرف دبیرکل شرکت خواهد کرد.

در ماده ۲۹ اساسنامه اوپک نیز وظایف دبیرکل اوپک شامل سازماندهی واداره کار سازمان، مراقبت در انجام وظایف و تکالیفی که بر عهده ادارات مختلف دبیرخانه گذاشته شده است، تهیه گزارش جهت ارائه به هر جلسه هیئت عامل در مورد مسائلی که مستلزم ملاحظه و تصمیم گیری است، مطلع نمودن رئیس و سایر اعضای هیئت عامل از کلیه فعالیت های دبیرخانه و مطالعات انجام شده توسط آن و پیشرفت اقداماتی که در جهت تحقق قطعنامه های کنفرانس صورت گرفته است، مراقبت در انجام به موقع وظایفی که ممکن است کنفرانس یا هیئت عامل برعهده دبیرخانه محول نموده باشند، ذکر شده است.
به گزارش آریا، غلامحسین نوذری در سال ۱۳۳۳ در کازرون استان فارس متولد شد. وی دارای مدارک فوق لیسانس مدیریت صنعتی از دانشگاه تهران (۷۱-۶۸)، مهندسی کاربردی نفت از دانشگاه صنعت نفت (۶۸-۶۴)، لیسانس مهندسی خاک شناسی از دانشگاه اهواز (۶۱-۵۵) است.

سوابق سیاسی مدیریتی و حاکمیتی مهندس نوذری شامل این موارد است:
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در دولت نهم (۸۸-۸۶)
نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و پنجم (۷۹-۷۱)
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی (۷۴-۷۱)
عضو کمیسیون نفت و نایب رئیس اول کمیسیون نفت (۷۴-۷۱)
عضو کمیته تلفیق بودجه مجلس (۷۹-۷۱)

سوابق اجرایی وی نیز به این شرح است:
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران (۸۶-۸۴)
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب (۸۶-۸۴)
رئیس هیئت مدیره شرکت های ملی نفت و گاز پارس، نفت مرکزی، شرکت مهندسی و توسعه نفت و فلات قاره ایران (۸۶-۸۴)
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران (۸۶-۸۱)
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران (۸۶-۸۲)
عضو هیئت مدیره و مدیر طرح های افزایش تولید نفت خام در مهندسی و توسعه نفت (۸۲-۷۹)

فعالیت های بین المللی مهندس نوذری در حوزه انرژی نیز به این شرح است:
حضور موثر در تشکیل مجمع کشورهای صادر کننده گاز (GECF)
ایفای نقش سازنده در نشست وزرای اوپک
راهبری و مدیریت قوانین خصوصی سازی در صنعت نفت ایران
ایجاد و راهبری پروژه بورس نفت ایران
مدیریت و راهبری پروژه های انتقال منابع نفت و گاز کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس
مدیریت و راه اندازی بزرگترین سامانه هوشمند سوخت در منطقه خاورمیانه
راهبری پروژه اصلاح ساختار شرکت ملی نفت ایران (طرح نصر)
حضور و ارائه مقالات و سخنرانی های متعدد در اجلاس های بین المللی حوزه نفت و گاز جهان


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.