غلامی: ضرورت ایجاد تحول بنیادین در علوم انسانی _ اسلامی/ رفیعی: تولید علوم انسانی نیازمند اراده و عزم سیاسی است

فروردین ۱۴۰۳

دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی_ اسلامی با اشاره به اینکه باید تحول بنیادین در علوم انسانی_ اسلامی ایجاد شود ،گفت: خوشبختانه میان حوزه و دانشگاه وحدت حقیقی به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، تحول بنیادین در علوم انسانی _ اسلامی شب قبل – دوشنبه ۲۷ آبان ماه – در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور “حجت الاسلام‌والمسلمین غلامی” دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی _ اسلامی و رفیعی دبیر علمی این کنگره مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین غلامی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستاوردهای کنگره علوم انسانی _ اسلامی از سال قبل تا به امروز چه بوده است؟ گفت: از قبل تاکنون گفتمان علوم انسانی _ اسلامی را در کشور اشاعه داده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه گفتمان علوم انسانی _ اسلامی گفتمانی قدیمی است، افزود: این گفتمان با فراز و فرودهای مختلفی در بازه‌های زمانی گوناگون مواجه بوده است به طوری که ما در این مقطع به دنبال پیشرفت جهشی آن هستیم، بنابراین لازمه پیشرفت جهشی دستیابی به الگوی اسلامی _ ایرانی پیبشرفت است.
 
*استقبال اساتید حوزه و دانشگاه از گفتمان تحول بنیادین در علوم انسانی
 
دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی _ اسلامی با بیان اینکه بدون برخورداری کشور از علوم انسانی مستقل، توانمند و پویا امکان دستیابی به الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت ممکن نیست، اظهار داشت: یکی از توفیقات خوب همکارانم در کنگره این بود که توانستیم گفتمان تحول بنیادین در علوم انسانی را در کشور زنده و مطرح سازیم که خوشبختانه با استقبال خوب اساتید حوزه و دانشگاه روبرو شد.
 
وی با اشاره به اینکه ما باید از بحث ضرورت‌ها عبور کنیم، گفت: زیرا در این رابطه دیگر حرفی برای گفتن وجود ندارد به گونه‌ای که ما در کنگره اول در خصوص بحث ضرورت‌ها صحبت کردیم و آن را دیگر کنار گذاشته‌ایم.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین غلامی با بیان اینکه تمرکز اصلی ما بر چگونگی تحول است؟ خاطرنشان ساخت: در سال قبل فلسفه علوم انسانی _ اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم و اینک بر روی روش شناسی و متدولوژی متمرکز شده‌ایم، به گونه‌ای که تمام ملاقات در این محور می‌چرخد.
 
دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی _ اسلامی با اشاره به اینکه در کنگره دوم تصمیم گرفته شد تا از بحث فلسفه هم نیز عبور کنیم، افزود: در این دوره از تمامی رشته‌های اصلی علوم انسانی به شکل عرضی عبور کرده‌ایم، به گونه‌ای که به محققین اجازه ورود عمیق‌تر به لایه‌های اصلی را داده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه در این کنگره بنابر این گذاشته شد که حرکت طولی نداشته باشیم، ادامه داد: حرکت در مسیر طولی مستلزم وقت و زمان بیشتری است بنابراین به مصلحت نیست که در این مسیر حرکت کنیم.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین غلامی با اشاره به اینکه امسال در ده حوزه تخصصی بسیار مهم علوم انسانی کمیسیون علمی برگزار کردیم، اظهار داشت: خوشبختانه مقالات متعددی از تئوریک گرفته تا کاربردی در این کمیسیون ارائه شد.
 
وی افزود: با اینکه از کنگره‌های علمی بسیار انتظار نمی‌رود که تولید علم بالایی داشته باشیم، باید گفت که هم در کنگره اول ما شاهد تولید ۱۲۰ مقاله علمی _ پژوهشی در کشور بودیم که برای عرضه به پژوهشگران آماده شد و در کنگره دوم هم نیز پیش بینی شد تا بیش از ۱۵۰ مقاله برای چاپ به تائیدیه نهایی دست پیدا کند.
 
دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی _ اسلامی با اشاره به اینکه طبق ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این کنگره دارای تائیدیه علمی _ پژوهشی است، خاطرنشان ساخت: انشاءالله این مقالات تحت همین عنوان منتشر خواهد شد و امتیاز آن به نویسندگان و محققین اعطا می‌شود.
 
 
این خبر در حال تکمیل است …


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.