غول ادبیات آمریکای لاتین درگذشت + عکس

به گزارش خبرآنلاین، این نویسنده تحسین‌شده که بزرگترین نویسنده مدرن مکزیک بود و در دوران نویسندگی‌اش فیلمنامه، داستان و نقدهای بسیار نوشت سه‌شنبه ۱۵ مه در بیمارستانی خصوصی در مکزیک درگذشت.

 

شورای فرهنگ ملی مکزیک این خبر را اعلام کرد اما دلیل مرگ فوئنتس را نگفت. برخی روزنامه‌ها نوشتند این نویسنده یک شب قبل به دلیل مشکل قلبی به بیمارستان منتقل شده. اما بسیاری معتقد هستند فوئنتس که به‌تازگی نوشتن آخرین رمانش را به پایان رسانده بود و مشغول نوشتن رمانی دیگر شده بود، در سلامت جسمانی به سر می‌برد. طبق اخرین گزارش‌ها دلیل مرگ او خون‌ریزی شدید بوده است.

 

فلیپه کالدرون، رئیس جمهور مکزیک در صفحه خود در سایت «توئیتر» نوشت: «عزادار از دست دادن کارلوس فوئنتس محبوب و تحسین‌شده خودمان هستم، نویسنده و مکزیکی که دنیا می‌شناختش.»

 

کارلوس فوئنتس در ۱۱ نوامبر ۱۹۲۸ در پاناماسیتی به دنیا آمد. مادرش برتا ماسیاس ریواس و پدرش رافائل فوئنتس بوئه‌تیگر است. پدر وی از دیپلمات‌های مشهور مکزیک است. وی سفیر مکزیک در هلند، پاناما، پرتغال و ایتالیا بود.

 

دوران کودکی‌اش در واشنتگتن دی.سی. و سانتیاگوی شیلی گذشت. فوئنتس در دانشگاه مکزیک و ژنو در رشته حقوق تحصیل کرد. او به زبان‌های انگلیسی و فرانسه تسلط کامل دارد.

 

فوئنتس با دو رمان «آئورا» و «مرگ آرتمیو کروز» به شهرت رسید و یکی از سردمداران ادبیات مدرن آمریکای لاتین بود. بسیاری از انگلیسی‌زبان‌ها به‌ویژه در آمریکا او را با اقتباس سینمایی از رمان «گرینگوی پیر» با بازی گریگوری پک و جین فوندا به خاطر می‌آورند.

 

فوئنتس در ایران شهرت بسیاری داشت، او به لطف ترجمه‌های مهدی سحابی و عبدالله کوثری و همچنین مترجمان دیگر به خواننده‌های ایرانی معرفی شده بود. «کنستانسیا»، «آسوده خاطر»، «آئورا»، «مرگ آرتمیو کروز»، «پوست انداختن»، «سر هیدرا»، «آب سوخته»، «خویشاوندان دور»، «گرینگوی پیر»، «لائور ادیاس» و «اینس» از آثار این نویسنده هستند که به فارسی منتشر شده‌اند.

 


فوئنتس در کنار گابریل گارسیا مارکز

 

او در کارنامه‌اش جوایز متعددی داشت و همیشه یکی از بخت‌های مسلم جایزه نوبل بود اما برنده این جایزه نشد.

 

این نویسنده هرگز از نوشتن مقاله‌های مختلف درمورد شرایط سیاسی روز دست نکشید، آخرین مقاله او در مورد انتخابات فرانسه بود که یک روز قبل از مرگش منتشر شد.

 

فوئنتس درمورد خودش گفته بود؛ «اکسیر حیات را در کار کردن پیدا کردم. نظام جوانی من برگرفته از کار زیاد است، اینکه همیشه کاری برای انجام دادن دارم.»

 

آخرین رمان کارلوس فوئنتس «فدریکو در تراس خانه‌اش» نام دارد، نام رمان که فوئنتس کمی پیش از مرگ نوشتن آن را شروع کرده بود مشخص نیست.

 

لس آنجلس تایمز / ۱۵ مه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۷۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.