فؤاد حسین: دخالت در امور داخلی عراق به یک فاجعه در منطقه می‌انجامد

وزیر امور خارجه عراق، تأکید کرد که عدم دخالت در امور داخلی، یک اصل در روابط همه کشورها با یکدیگر است و عراق هم در چارچوب همین اصل تلاش می‌کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» که در پاریس انجام شد، تأکید کرد که یکی از اهداف سفر اروپایی‌اش علاوه بر تقویت روابط اقتصادی، بررسی اوضاع امنیتی و سیاسی عراق و منطقه و دعوت از اعزام ناظران اروپایی برای انتخابات عراق در ژوئن آینده  و همچنین هماهنگی‌های لازم برای سفر نخست وزیر عراق به پاریس در اواسط ماه اکتبر بوده است.

حسین تأکید کرد که یکی از موضوعات مهمی که وی دنبال می‌کند موضوع خانواده‌های تروریست‌های داعش در زندان‌های عراق و سوریه است و افزود که این مساله ابعاد پیچیده‌ای پیدا کرده و به یک معضل حقوقی تبدیل شده است و عراق به تنهایی نمی‌تواند مسؤولیت و هزینه‌های این زندانیان را بر عهده بگیرد.

او رابطه با عربستان سعودی را موضوعی مهم برای عراق دانست و تأکید کرد که به زودی سفری به ریاض خواهد داشت و افزود که عراق و عربستان با جدیت در پی ایجاد روابط تجاری و اقتصادی و برقراری شبکه منافع متقابل هستند و هر دو کشور می‌خواهند که بهترین روابط را داشته باشند.

وزیر خارجه عراق درباره اختلافات عراق با ترکیه نیز گفت که ترکیه به بهانه حضور حزب کارگران کردستان تمامیت ارضی عراق را نقض کرده و افزود که عراق هیچ حمایتی از این گروه نمی‌کند و هرچند متوجه دغدغه‌های ترکیه است، دخالت نظامی در این سطح را درک نمی‌کند.

او گفت که با وجود این اختلافات عراق در پی مذاکره با ترکیه برای رسیدن به نتایج ملموس است و اصل هرگونه مذاکره احترام به حاکمیت ارضی عراق خواهد بود.

فؤاد حسین گفت که از الکاظمی برای سفر به ترکیه دعوت رسمی به عمل آمده و افزود که به زودی از وزیر خارجه ترکیه برای مذاکره درباره این مسائل برای سفر به بغداد دعوت خواهد کرد.

او درباره اظهاراتش درباره لزوم احترام کشورهای همسایه به حاکمیت ارضی عراق و خودداری‌شان از دخالت در امور عراق گفت که این یک اصل در روابط همه کشورها با یکدیگر است و عراق هم در چارچوب همین اصل تلاش می‌کند و افزود که دخالت همسایگان در امور داخلی عراق درست نیست و در نهایت به فاجعه‌ای در منطقه می‌انجامد چون هر کنشی واکنشی را در پی خواهد داشت و این واکنش از جانب عراق نخواهد بود و در نهایت عراق را به میدان نزاع تبدیل می کند و چنین چیزی مطلقا پذیرفتنی نیست.

حسین گفت که عراق برای جلوگیری از دخالت‌های خارجی از طریق مذاکره و شرح مواضع خود به دوستانش عمل می‌کند و افزود که عراق دوستان بسیاری دارد که مواضعش را درک می‌کنند و می‌توان از این فضایی که به سود عراق شکل گرفته استفاده کرد.

او درباره حضور نظامی آمریکا در عراق گفت که وجود نیروهای آمریکایی مبتنی بر نیازهای امنیتی و نظامی عراق است و نحوه تعامل با این موضوع در رایزنی‌های عراق با امریکا تعیین می‌شود.

حسین افزود که دولت در عراق در این باره واقعیت‌های اجتماعی عراق و مصوبه مجلس که خواستار خروج نیروهای آمریکایی شده بود را در نظر می‌گیرد و افزود که بعد از پایان جنگ با داعش که هنوز خطری جدی برای عراق است، روابط نظامی و امنیتی عراق با آمریکا شکل دیگری خواهد یافت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.