فارسی‌زدایی از نظامی گنجوی کمکی به دولت جمهوری آذربایجان نمی‌کند

فروردین ۱۴۰۳

دبیر فراکسیون دانشگاهیان مجلس گفت: رفتارهایی که به فارسی‌زدایی از نظامی گنجوی منتهی شود، کمکی به دولت جمهوری آذربایجان نخواهد کرد و چنین نگرش‌هایی از سوی دولت جمهوری آذربایجان می‌تواند بر روابط فرهنگی کشورهای دیگر با این کشور لطمه وارد کند.

“عباس مقتدایی” دبیر فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران “نظامی گنجوی” را متعلق به کل مجموعه فارسی زبانان دانست و اظهار داشت: نظامی گنجوی یک شخصیت برجسته، شناخته شده، برخوردار از معرفت دینی و متعلق به تمام بشریت است و در انحصار یک قالب و قومیت خاص قرار نمی‌گیرد.
وی اضافه کرد: قراردادن این شاعر بزرگ در یک قومیت خاص تجلیل از وی نیست، بلکه کوچک کردن شأن این حکیم  فرزانه است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نظامی گنجوی را یکی از پرکارترین شاعران ایران زمین و دارای اندیشه گهربار و ناب و برخوردار از عمق اخلاق اسلامی دانست و گفت: این خصوصیات نظامی گنجوی را به عنوان یک شخصیت فراملی مطرح می‌کند و ما نباید اجازه دهیم چنین اسطوره‌هایی در قالب یک قوم، نژاد و جغرافیای خاص تلألؤ خود را از دست بدهند.

دبیر فراکسیون دانشگاهیان مجلس رفتارهای مسئولان فرهنگی جمهوری آذربایجان را تحقیرکننده دانست و بیان داشت: چنین نگرش‌هایی از سوی دولت جمهوری آذربایجان می‌تواند بر روابط فرهنگی کشورهای دیگر با این کشور لطمه وارد کند.

مقتدایی تصریح کرد: وجود مقبره نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان این وظیفه را برای مسئولان فرهنگی این کشور به وجود می‌آورد تا رنگ و بوی جهانی این شاعر بزرگ را افزایش دهند نه اینکه وی را دچار تضعیف فرهنگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی آثار نظامی گنجوی به زبان فارسی است، بیان داشت: آثار نظامی گنجوی که در قالب مثنوی و شعر است آنچنان گرانمایه می باشند که مسئولان جمهوری اسلامی باید واکنش صحیح در جهت ترویج این مفاهیم که عمدتا در چند دیوان به جا مانده تلاش مضاعفی داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مسئولان فرهنگی کشور با برگزاری همایش‌ها و تجلیل‌هایی که بتواند بار دیگر اندیشه‌های نظامی گنجوی را احیا کند اهتمام ورزند، گفت: اخیرا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص واکنش‌هایی را نشان داده و ما معتقدیم که رفتارهایی که می‌تواند به فارسی زدایی از نظامی گنجوی منتهی شود، کمکی به دولت جمهوری آذربایجان نخواهد کرد، بلکه بیش از پیش تعلق نظامی را به فرهنگ فارسی در سطح بین‌المللی متبلور می‌سازد.

مقتدایی از مسئولان فرهنگی کشور جمهوری آذربایجان و ایران به خصوص دانشکده‌های ادبیات و مراکز پژوهشی درخواست کرد تا اهتمام هرچه بیشتر در شناسایی این حکیم بلندپایه فارسی زبان داشته باشند و خاطرنشان کرد: نظامی گنجوی آثار خود را در قالب لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و کتابهایی‌ نظیر اسکندرنامه به وجود آورده و توانسته از این طریق پیوندی میان هویت دینی مسلمانان و فارسی زبانان ایجاد کند و با مضامین بسیار عالی و به دور از هر گونه کلام خارج از نزاکت به اخلاقی‌ترین وجه معارفی را در اختیار بشریت قرار دهد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.