فاز ۷ موزه‌ی میراث روستایی گیلان به بهره برداری می رسد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون میراث فرهنگی استان گیلان گفت: عملیات اجرایی فاز ۷ در حال اجرا است که بر اساس پیش بینی به عمل آمده تا پایان پاییز ۹۲، این فاز نیز به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در دل طبیعت جنگلی سراوان، موزه‌ی میراث روستایی گیلان پیوند دهنده‌ نسل قبل و حال، معرف گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخ گیلان است.
خانه‌های روستایی واچینی و دوباره‌چینی شده این مجموعه خاطرات حدود ۱۵۰ سال قبل‌ را با خود به همراه دارند و زندگی قبل‌ی نچندان دور گیلان را برای گردشگران زنده می سازد.

موزه میراث روستایی گیلان، پارک جنگلی سراوان، در کیلومتر ۱۸ جاده رشت – تهران اولین اکو موزه ای است که در محیط طبیعی باز با رویکرد حفظ میراث زندگی روستائیان حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته روستاهای گیلان ایجاد شده است.

در این موزه معیشت، کار، مسکن، صنایع دستی و انواع فضاهایی که در یک حوزه خانوادگی وجود دارد بازسازی و به نمایش در آمده است.

پس از زمین لرزه‌ خرداد ١٣۶٩ گیلان با تسریع روند تخریب بناهای سنتی ،‌تاسیس این موزه مورد توجه قرار گرفت و در نهایت فاز مطالعات مقدماتی موزه میراث روستایی گیلان از اوایل سال ۱۳۸۱ آغاز گردید. 

در اردیبهشت ١٣٨۴ اولین کارگاه این طرح (روستای جلگه شرق) راه‌اندازی و یک سال بعد افتتاح و به بهره‌برداری رسید. در اردیبهشت ماه ١٣٨٧ فاز دوم این پروژه (روستای جلگه مرکز) افتتاح شد. در همان زمان، کلنگ فاز سوم (روستای جلگه غرب) و در شهریور ١٣٨٧ کلنگ فاز چهارم (روستای کوهپایه غرب) به زمین زده شد.

در خرداد ١٣٨٨ این دو فاز افتتاح و همزمان عملیات اجرایی فاز پنجم (روستای کوهستان غرب) آغاز شد. در خرداد ١٣٨٩ فازهای پنجم و ششم(روستاهای کوهپایه شرق و کوهستان غرب)و همچنین ساختمان خانه پژوهشگران افتتاح شد.

مجید اخوان معاون میراث فرهنگی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به استقبال گردشگران داخلی و خارجی از موزه‌ی میراث روستایی گیلان گفت:‌ موزه میراث روستایی گیلان تا کنون موفق به کسب چندین جایزه و گواهینامه از سوی نهادهای ملی و بین المللی شده به طوری که سال قبل این موزه‌ی چهار فصل به عنوان موزه برتر استان انتخاب شد.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان با بیان اینکه ۹ فاز اجرایی موزه‌ی میراث روستایی گیلان، اظهار داشت:‌ با تکمیل فاز ۶ این موزه،‌ عملیات اجرایی فاز ۷ در حال اجرا است که بر اساس پیش بینی به عمل آمده تا پایان پاییز ۹۲، این فاز نیز به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام//


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.