فاضل لنکرانی: رئیس‌جمهوری که از امور فرهنگی شانه خالی کند، در محور امام(ره) نیست

۱۳خردادماه،

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی با بیان اینکه “جهان منتظر حضور ما در انتخابات است”، گفت: مشکلات و بی‌تدبیری بعضی مسئولان کشور در تمام دوره‌ها وجود داشته است اما این سببی برای شرکت نکردن ما در انتخابات نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان، این استاد حوزه علمیه قم در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در رشت، با گرامیداشت یاد امام راحل، ویژگی بارز ایشان را انس با قرآن دانست و افزود: امام خمینی(ره) دارای یک نفس وسیع قرآنی بود و یکی از رموز اصلی رشد شخصیت والای ایشان ارتباط عمیق با قرآن بوده است.

وی با بیان اینکه “امام(ره) به خوبی موعظه خداوند را دریافت و به آن عمل کرد”، افزود: این شخصیت بزرگ به برکت قرآن، اهل بیت(ع) و اسلام، نام و منزلت پیدا کرد. ما در هیچ‌یک از سخنان امام (ره) سراغ نداریم که حرفی از قرآن، اهل بیت (ع) و اسلام نباشد. حتی در امور سیاسی نیز سرلوحه سخنان خود را قرآن قرار می‌دادند.

فاضل لنکرانی دربارهٔ اهمیت عدالت در سیره امام خمینی(ره) نیز گفت: ایشان عدالت را همواره همراه با اسلام می‌دانستند. تمام تلاش ایشان این بود که اعلام کنند اگر عدالت ارزش دارد، برای اسلام ارزش دارد. اگر امام(ره) حکومت اسلامی را بنا کرد، برای این بود که ما در پرتو اسلام زندگی و حرکت، فکر و حضور خود را در تمام صحنه‌ها مثل انتخابات در راه اسلام متجلی کنیم. اسلام، امانتی از سوی خداست.

وی با اشاره به جایگاه اخلاق نیز خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی زندگی امام خمینی(ره)، رعایت اخلاق بود. در هیچ‌یک از ابعاد زندگی رهبر کبیر انقلاب ملاحظه نشد که ایشان از مسیر توجه و عمل به اخلاق خارج شوند. امام(ره) توجه و عمل به اخلاق و رعایت کرامت انسانی را برای ما به ارمغان گذاشتند. امروز عده‌ای مساله اخلاق در کشورهای اروپایی را مطرح می‌کنند، با فرض اینکه بعضی از امور مانند راستگویی و امانتداری در این کشورها رعایت شود، اصل موضوع این است که این کارها اگرچه انجام می‌شوند اما در قالب الهی نیست و تنها یک عادت معمولی است.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت جایگاه مردم نزد امام خمینی(ره) افزود: باور عمیقی که امام راحل به مردم و اسلام داشتند تا لحظه عروج ملکوتی، ایشان را سرزنده و امیدوار نگه داشت. ایشان همواره در زمان حیات خود به مردم پیام و اخطار داده و آنها را به اسلام و معنویات دعوت کردند اما در ایشان سراغ نداریم که حتی یکبار مردم را به سمت خود دعوت کنند بلکه هدف ایشان همواره اعتلای اسلام بوده است. خدمت به مردم در دیدگاه امام (ره) با خدمت به مردم در دیدگاه حاکمان غربی تفاوت دارد و قابل قیاس نیست. قدرت برای غرب در جایگاه اول قرار دارد.

لنکرانی در ادامه، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را به استفاده از نگاه و روش امام(ره) در انجام کارها دعوت کرد و افزود: امام راحل هیچگاه در خدمت به مردم، خود را طلبکار ندیدند. ایشان خدمت به مردم را عبادتی بزرگ و خدمت به خدا می‌دانستند.

وی افزود: کسی که به صحنه می‌آید نباید خود را یک قهرمان ببیند. امام خمینی (ره) بعد از آن همه تلاش در راه اسلام و انقلاب، سرانجام از مردم عذرخواهی کردند. کسی که توسط مردم انتخاب می‌شود باید ببیند که نفع مردم در چه چیزی است و آمال شخصی خود را وارد عرصه خدمت به مردم نکند و نفع مردم و اسلام را در نظر بگیرد.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت فرهنگ در تفکر امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری که از انجام امور فرهنگی کشور شانه خالی کند، در محور امام خمینی (ره) نیست.

وی انسجام حقیقی ملت در انتخابات را تجلی حماسه سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که مهدویت در جامعه ما وجود داشته باشد، وحدت نیز وجود دارد. حضور ما در انتخابات سبب بالا رفتن ارزش ما نزد جهانیان می‌شود. امروز جهان منتظر حضور ما در انتخابات است.

لنکرانی با تاکید بر اهمیت حضور در انتخابات افزود: کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند، در درجه اول به خود و سپس به جامعه ضرر رسانده است. امام خمینی (ره) همواره بر شرکت در انتخابات تاکید داشته‌اند. با کناره‌گیری از حضور خود در انتخابات، نمی‌توانیم جواب امام راحل(ره) را بدهیم. مشکلات و بی‌تدبیری بعضی مسئولان کشور در تمام دوره‌ها وجود داشته است اما این سببی برای شرکت نکردن ما در انتخابات نیست.

وی قیام ۱۵ خرداد را بزرگترین اتفاق سرنوشت‌ساز ایران دانست و خاطرنشان کرد: دشمنان ما به فکر از بین بردن اسلام بودند اما ملت بیدار ما به موقع در صحنه حاضر شدند و در مقابل این حرکات ایستادگی کردند. وظیفه ما این است که یاد شهدای ۱۵ خرداد را زنده نگه داریم.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.