فایننشال تایمز: حمله به ایران تنها راه وادار کردن ایران به ساخت سلاح اتمی است

یک روزنامه انگلیسی تاکید کرد ایران به خودی خود قصد ساخت سلاح هسته ای ندارد و تنها راه برای تغییر سیاست ایران در این باره این است که به آن حمله شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، متن کامل این مقاله که به قلم فیلیپ استفانز نوشته و در تاریخ ۱۷ شهریور (۷ سپتامبر ۲۰۱۲)  منتشر شده، در ادامه می آید.

***

تنها یک راه مطمئن وجود دارد که ایران را متقاعد کند به فعالیت خود برای ساخت بمب ادامه دهد و آن حمله اسرائیل است. دیدگاه افراد درباره سرنگونی صدام حسین هرچه باشد، تصمیم جورج بوش و تونی بلر برای حمله به عراق یک اشتباه فاحش بوده است. آنها آنچه را که پس از حمله اتفاق افتاد به درستی ارزیابی نکرده بودند. اکنون این نگرانی وجود دارد که آمریکا با حمایت از حمله اسرائیل به ایران این اشتباه را تکرار کند. هیچ کس نمی داند که آیا تصمیم اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جدی است؟ شواهد نشان می دهد که مقامات ارشد اطلاعاتی و نظامی اسرائیل بین نگرانی شدید در این زمینه و مخالفت با آن مردد هستند. از سوی دیگر ممکن است بنیامین نتانیاهو آن قدر خود خواه و بی ملاحظه باشد که نظر آنها را نپذیرد. دولت باراک اوباما به شدت از درگیر شدن در یک جنگ آن هم پیش از انتخابات ماه نوامبر واهمه دارد. نخست وزیر اسرائیل هم این موضوع را مخفی نکرده است که انتخاب وی برای کاخ سفید میت رامنی است. ممکن است این نامزد جموری خواهان از حمله به ایران پیش از نوامبر استقبال کند.

 چند هفته پیش من از یک مقام ارشد آمریکایی درمورد چنین حمله ای سوال کردم. وی پاسخ داد:‌ سرویس های جاسوسی آمریکا و اسرائیل درمورد برنامه هسته ای ایران دیدگاه مشابهی دارند. براساس ارزیابی آنها برای اعمال دیپلماسی هنوز فرصت وجود دارد. اما اسرائیل نمی تواند تصمیم بگیرد.

 این نگرانی وجود دارد که نتانیاهو بخواهد از دولت اوباما باج بگیرد. پیام آن هم این است که اگر اکنون اسرائیل خویشتن داری کند باید در ازای آن باج دریافت کند. اوباما باید به یک ضرب الاجل جدی برای مذاکرات با ایران پایبند باشد به گونه ای که پس از زمان ذکر شده تمام ارتش آمریکا برای حمله به ایران آمادگی داشته باشند. از این روست که چنین پیشنهادی برای برخی افراد در واشنگتن وسوسه انگیز است. این گونه در زمان مبارزات انتخاباتی موضوع ایران برای مدتی کنار گذاشته می شود. آنچه در این بین برای اروپایی ها جالب است اینکه یک نخست وزیر اسرائیلی می تواند سیاست های آمریکا را دیکته کند بدون آنکه حتی اشاره ای به منافع ملی یا امنیت بین المللی داشته باشد.

مقامات مطلع از موضع اوباما می گویند، تعهد وی به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خلل ناپذیر است. ممکن است اوباما بیشتر از بوش به اعمال دیپلماسی پرداخته باشد اما درحقیقت موضع او درمورد یک ایران مسلح به سلاح هسته ای شدید تر است. برخی می گویند کارایی استراتژی تحریم و مذاکره تا حدودی به تهدید اعمال زور بستگی دارد. من برخی مقامات و دیپلمات های اروپایی را دیده ام که معتقدند حمله به ایران فکر خوبی است اما از آشکار کردن نظر خود خودداری می کنند. پس از حمله به ایران چه اتفاقی خواهد افتاد گفت؟ احتمال می رود حکومت ایران از طریق بستن تنگه هرمز، حملات موشکی به اسرائیل به وسیله حزب الله و عملیات تروریستی به انتقام جویی دست بزند. این احتمال هم وجود دارد که خود را پشت طالبان در افغانستان مخفی کند.

 درمورد اوضاع داخلی ایران هم نظر قطعی وجود ندارد اما برخی دیپلمات ها سه احتمال را پیش بینی می کنند. احتمال نخست آنکه حمله به ایران موجب تقویت رهبری این کشور، تضعیف سیاستمداران میانه رو و خلع سلاح مخالفان می شود. روحانیون ایرانی ادعا خواهند کرد که هرچه درمورد آمریکا می گفته اند صحت داشته است. احتمال دوم این است که حکومت ایران از پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی خارج شود. حملات هوایی ممکن است روند پیشرفت برنامه هسته ای ایران را برای دو سال به تاخیر اندازد اما با این هزینه که عزم این کشور برای پیشرفت در این زمینه راسخ تر می شود. احتمال سوم نیز اینکه حکومت ایران به مردم القا خواهد کرد تحمل انزوا بهایی بوده است که برای دفاع از تمامیت ارضی کشورشان پرداخته اند. این عقاید تنها منحصر به اروپایی ها نیست بلکه برخی اسرائیلی ها نیز با آن موافقند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.