فتح و حماس مداخله خارجی را اصلی‌ترین مانع تحقق آشتی ملی دانستند

۱۰م اسفند ،

جنبش‌های فتح و حماس مداخله بعضی طرف‌های خارجی را اصلی ترین مانع بر سر راه تحقق آشتی ملی عنوان کردند و بی اعتنایی به این مداخله‌ها و تسیلم نشدن در برابر آنها را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین “حماس” در جریان مشارکت در نشست هیات امنای موسسه “یاسر عرفات” در قاهره پایتخت مصر ضمن تاکید بر ضرورت تلاش گسترده برای بی اثر کردن مداخله‌های خارجی به ویژه از سوی آمریکا و دشمن صهیونیستی، تاکید کرد که طرف‌های عربی باید اقداماتی جدی و سازنده برای جلوگیری از مانع تراشی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر راه تحقق آشتی ملی فلسطین انجام دهند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، موسی ابومرزوق خاطر نشان کرد: لازمه برگزاری انتخابات فلسطین و وحدت تمامی نهادها و موسسات فلسطینی، تلاش تمامی طرف‌ها برای فراهم کردن زمینه جهت برگزاری انتخابات و توافق گروه های فلسطینی بر سر تمامی مسائل مورد اختلاف خواهد بود.

ابو مرزوق تعیین زمان تازه برای برگزاری نشست جنبش‌های فتح و حماس را رد کرد. نشست این دو جنبش قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود که به سبب پاره‌ای مشکلات به تعویق افتاد.

از سوی دیگر، عزام احمد، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و مسئول پرونده آشتی ملی بر اهمیت و ضرورت فعال سازی آشتی ملی که در می ۲۰۱۱ به امضا رسیده، تاکید کرد و نسبت به وجود طرف‌هایی که “چشم دیدن وحدت و یکپارچگی ملت فلسطین را ندارند”، اخطار داد.

احمد تاکید کرد که یک سناتور آمریکایی در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ در گفتگوی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان از وی خواست مانع از سفر نماینده جنبش فتح به قاهره و امضای توافقنامه آشتی ملی با جنبش حماس شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه بعضی طرف‌های خارجی از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی توافق کرده‌اند تا از طریق مال و دارایی، نفوذ و جغرافیای سیاسی، مانع از تحقق آشتی ملی فلسطین شوند، گفت: این موانع هم اکنون نیز موجود است و طرف‌های مذکور به هیچ وجه چشم دیدن وحدت و استقلال ملت فلسطین را ندارند.

عضو کمیته مرکزی جنبش فتح خاطر نشان کرد: شرط پایان شکاف داخلی در فلسطین، برچیدن اشغالگری از سرزمین‌های فلسطینی است و دشمن صهیونیستی در عدم پایبندی خود به توافقنامه ها و قراردادهایی که با طرف‌های فلسطینی به امضا می رساند، بیش از هر مساله ای از شکاف داخلی فلسطین سوء استفاده می کند. وی ادامه داد: آمریکا نیز از همین موضوع برای شانه خالی کردن از پایبندی به تعهدات خود به عنوان کشوری که در قوانین بین المللی نفوذ دارد، بهره می گیرد.

عزام احمد تمامی طرف‌ها را به حمایت از تلاش‌های انجام شده برای برطرف شدن شکاف داخلی فلسطین فراخواند تا بدین گونه تمامی راه‌ها به روی مداخلات دشمن صهیونیستی و آمریکا در مورد تحقق آشتی ملی بسته شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.