فتوای حرام بودن استفاده از سلاح های اتمی قابل برگشت و یا تقیه نیست

حجت الاسلام حیدر باقری اصل روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: فتوای رهبر معظم انقلاب مبنای قرآنی، روایی، عقلی و عرفی دارد و یکی از مهمترین فتاوی در این خصوص است.

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم (ص) درباره استفاده غیرمتعارف از برخی سلاح ها، اظهارکرد: پیامبر گرامی اسلام در این خصوص فرموده است مسلمانان در جنگ با کفار و مشرکان از سم استفاده نکنند، حال ممکن است القای سم به صورت ریزش سم در آب و یا هوای مورد استفاده دشمنان باشد.

باقری اصل ادامه داد: باید دانست جنگ مسلمانان با کفار و یا دشمنان، جنگ عقیدتی و اخلاقی با هدف تبلیغ دین و گسترش ارزش‌های الهی است و حتی زندان نظام اسلامی نیز با هدف اصلاح و تربیت وجود دارد که اگر غیر از این باشد، دیگر اسلامی نیست.

وی گفت: طبق موازین شرعی و دینی باید دشمن را شناخت، حتی در برخی روایات آمده که اگر سرباز دشمن اجیر شده و یا مزدبگیر باشد، نباید او را کشت، این در حالی ‌است که احکام دینی بر شناخت مناطق جنگی و غیرجنگی نیز تأکید دارد، حال باید دید سلاح‌های شیمایی، میکروبی و هسته‌ای قابلیت شناخت این موارد را دارند؟

باقری اصل با اشاره به اینکه فتوای حرام بودن تولید، نگهداری و استفاده از سلاح‌ های کشتار جمعی به‌ عنوان حکم حکومتی مورد تأیید دیگر فقها و مراجع بوده است، گفت: باید توجه داشت هیچ ‌گاه مصلحت اسلام و نظام دینی ایران، بر استفاده از سلاح‌های اتمی، شیمیایی و یا میکروبی نیست.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم انسانی دانشگاه تبریز یاد آورشد: عرف جهانی امروز به این نتیجه رسیده که تولید و استفاده از سلاح‌ های کشتار جمعی در هر زمینه‌ای ممنوع است، حال اینکه پیامبر گرامی اسلام قرن ها قبل بر این مسأله تأکید داشتند.

۷۲۳۶/۵۸۷/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۹۳۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.