فرآوری گیاهان دارویی رونق بازار فروش را به‌دنبال خواهد داشت

فرآوری گیاهان دارویی رونق بازار فروش را به‌دنبال خواهد داشت

کشت و فرآوری گیاهان دارویی در سطح کشور رونق بازار فروش را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی مشهد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد با اعلام این مطلب گفت: بهره‌گیری از گیاهان دارویی در صنایع غذایی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، رنگ‌های خوراکی و غیرخوراکی اهمیت کشت و فرآوری این‌گونه گیاهان را صدچندان می‌کند.

سیدحسن بخارایی درباره مزایای فرآوری گیاهان دارویی افزود: فرآوری گیاهان دارویی و عرضه آنها به‌صورت اسانس، عصاره، شربت و قرص موجب سهولت استفاده و استقبال مصرف‌کنندگان می‌شود و همچنین ارزش افزوده و سود بیشتری را نصیب کشاورز و تولیدکننده خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از گیاهان دارویی موجود در طبیعت مقرون به صرفه بوده و موجب اشتغال‌زایی می‌شود، اما بهره‌برداری غیراصولی از این گیاهان، منقرض شدن آنها را در پی داشته به همین دلیل باید برداشت‌کنندگان با روش‌های صحیح بهره‌برداری آشنا و زمین‌های خاصی برای کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد ادامه داد: گیاهان دارویی به‌صورت پراکنده در طبیعت یافت می‌شوند که جمع‌آوری آنها نیازمند صرف زمان و نیروی کار زیادی است و همچنین ممکن است گیاهان در هنگام جمع‌آوری آلودگی‌هایی را به همراه داشته باشند پس بهتر است زمین‌های مخصوص و آماده‌ای را برای کشت وسیع گیاهان دارویی در اختیار متخصصان قرار دهیم.

بخارایی چهارفصل بودن کشور را مزیت قابل توجهی برای رویش گیاهان دارویی دانست و تصریح کرد: از آنجا که برخی گیاهان به‌راحتی در مناطق خشک و کم آب رشد می‌کنند می‌توان برای پوشاندن بیابان‌ها و استفاده از زمین‌های بایر با حداقل هزینه به کشت گیاهان دارویی پرداخت.

وی در پایان یادآور شد: گرچه پیشرفت‌های علم پزشکی و داروسازی در سال‌های گذشته چشمگیر بوده، اما گیاهان دارویی به‌عنوان یک سرمایه مهم خدادادی باعث دوام سلامت انسان شده و اکثراً فاقد عوارض جانبی هستند به همین دلیل رویکرد مردم به استفاده از این منابع درمانی افزایش پیدا کرده و این یکی از مؤثرترین عوامل افزایش توجه به کشت گیاهان دارویی است./

N-910723-06

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.