فرابورس بر مدار تک‌سهم‌ها

دومین روز کاری فرابورس در هفته منتهی به اول شهریورماه ۹۱، با معامله بر روی ۳۷ میلیون سهم به ارزش ۱۵۷ میلیارد و ۱۱۴ میلیون ریال به پایان رسید. گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است این دادوستدها در ۵ هزار و ۱۸۲ دفعه معاملاتی انجام شد.

روز گذشته معاملات ثانویه اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام بانک انصار در بازار ابزارهای نوین مالی آغاز شد. ارزش کل اوراق منتشره حدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال است که در مضاربی از ۵ میلیون ریال قابل معامله است.

اوراق مذکور دو ساله بوده و نرخ سود آن ۲۰ درصد سالانه با تاریخ‌های پرداخت ماهانه (در روز نهم هر ماه) از دیگر شرایط گواهی‌های سپرده بانک انصار است.

افزون بر این، روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان در فرابورس با معامله بیش از ۱۹ میلیون سهم مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته بود. به طوری که ارزش ۳۳ میلیارد ریالی معاملات آن در یک هزار و ۱۷۴ دفعه رقم خورد.
در همین حال، روز گذشته نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت شیراز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم مورد بازگشایی قرار گرفت. همزمان با بازگشایی نماد آن در فرابورس، گزارش ۳ ماهه این سهم نیز منتشر شد.

در این گزارش شراز اعلام کرده بود که ۲۸ درصد از سود پیش‌بینی شده برای سال مالی ۹۱ را پوشش داده است. بر این اساس محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد سبب شد تا قیمت هر سهم در این نماد معاملاتی تا بیش از ۶ درصد افزایش یابد.

در این راستا روز گذشته بیش از ۳ میلیون سهم «شراز» از سوی ۶۱۸ فعال حقیقی و حقوقی مورد معامله قرار گرفت. از سوی دیگر همزمان با ضعف در گروه قندی‌، صف خرید قند شیروان، قوچان و بجنورد هم عرضه شد.

اما همزمان با صف خرید سنگ‌آهنی‌ها در بورس، تامین مواد اولیه فولاد صبا نور نیز در فرابورس از نوسان ۵ درصدی برخوردار شد. حال آنکه شرکت‌های پتروشیمی حاضر در فرابورس هم دوشادوش پتروشیمی‌های بورسی روز مثبتی را در این بازار سپری کردند، به طوری که پتروشیمی مارون و زاگرس در حجم کم اما در قیمت‌های مثبت مورد معامله قرار گرفتند.

در این روز تک‌سهم آلیاژی فرابورس هم با جابه‌جایی ۴۰۰ هزار سهم با صف خرید ۵۴۰ هزار سهمی به کار خود پایان داد.

تاثیر عرضه بلوکی بر روی «بالاست»
در نهایت قطعی شدن زمان عرضه بلوکی ۶۸ درصدی سهم بالاست در روز دوشنبه سیزدهم شهریورماه سبب شد تا معاملات این سهم در فرابورس مثبت باشد.

بنابر آگهی سازمان خصوصی‌سازی ۳۹۵ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۲۵ سهم بالاست به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۴ ساله) به قیمت پایه هر سهم ۱۳ هزار و ۷۶۱ ریال سیزدهم شهریورماه در بازار فرابورس عرضه خواهد شد.

در این میان از گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن و کارکنان راه‌آهن به عنوان مشتریان بالقوه این سهم نام برده می‌شود که در صورت عدم فروش این سهم در زمان مذکور این سهم به عنوان رد دیون به مجموعه بانک ملی واگذار خواهد شد.

همچنین روز سه‌شنبه نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی پس از برگزاری جلسه هیات مدیره برای برگزاری مجمع عادی سالانه و فوق‌العاده با قیمت پایانی یک هزار و ۴۲۲ ریالی بازگشایی شد.

در شرایطی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز حدود یک درصد افزایش یافت و در مرز ۶۳ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

10-01

محبوبه مغانی/روزنامه دنیای اقتصاد


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.