فراخوان دبیرکل سازمان ملل برای ایجاد آینده ای پایدار برای مردم

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران’بان کی مون’ در این پیام آورده است: درحالی که جهان آماده برگزاری کنفرانس ملل متحد درباره توسعه پایدار(ریو+ ۲۰) می شود، روزجهانی محیط زیست فرصتی است برای تاکید برنیاز به تغییرجهتی مثال زدنی به سوی جهانی پایدارتر. موضوع امسال این روز ‘اقتصاد سبز:آیا شما هم در آن نقشی دارید؟’ بر نیاز به ایفای نقش مستمرهر فرد در زمینه رد پای انسان در زیست بوم سراسر مرزهای کره ارض تاکید دارد.

در پیام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: در زمان حاضر جمعیت جهان به رقم هفت میلیارد نفر رسیده و ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۹ میلیارد نفر افزایش یابد. این به معنای فشار بیشتر بر شهرهای پر جمعیتی است که بیش از نیمی از مردم جهان هم اکنون در آن به سر می برند و در عین حال هیچ منبع طبیعی مورد نیاز برای تامین غذا، آب و انرژی افزایش پیدا نخواهد کرد.

وی در این پیام تصریح کرده است، این آمار به معنای این است که مردم بیشتری به دنبال شغل آبرومند هستند.

همچنین در این پیام آمده است: هم اکنون در سطح جهان، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر بیکارند یا شغل مناسبی ندارند و تقریبا نیم میلیارد نفر متقاضی بیشتر طی دهه آینده به بازار کار افزوده می شود.

بان کی مون در این پیام آورده است، پایداری، مشروط به ارائه فرصت برای همگان به وسیله ایجاد توازن در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی توسعه است. ما باید این طرز فکر را که می گویند بین سلامت اقتصادی و محیط زیست تضاد وجود دارد نفی کنیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این پیام ادامه داده است: با سیاست های هوشمند و سرمایه گذاری های صحیح، کشورها می توانند ضمن حفاظت ازمحیط زیست خود، رشد اقتصادی ایجاد نمایند، شغل آبرومند به وجود آورند و پیشرفت اجتماعی را سرعت دهند.

وی در این پیام تصریح کرده است: ( ریو+ ۲۰) فرصتی برای تعمیق تعهد جهانی نسبت به توسعه پایدار است. در کنفرانس ملل متحد درباره توسعه پایدار ما باید به توفق برسیم که سنجش رشد و ثروت به وسیله تولید نا خالص محلی به تنهایی کافی نیست. ما باید توافق کنیم که جهان نیاز به یک سلسله اهداف توسعه پایدار دارد که بر پایه آرمان های توسعه هزاره بنا شوند. ما باید پیشرفت را براساس بلوک هایی پایدار همچون انرژی، غذا، شهرها، اقیانوس ها، مشاغل و توانمندی سازی زنان ایجاد نماییم.

بان کی مون دراین پیام با بیان اینکه موضع پایداری در دستور کار سیاست های عمومی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به گونه ای برجسته مطرح است افروده است: سازمان ملل متحد نیز برای حفظ محیط زیست و مدیریت پایدار ادارات و فعالیت های خود تلاش می نماید و ما باید در ریو مشارکت های مورد نیاز برای انتقال جهان به مسیر رشد و توسعه ای پایدارتر را مهیا نماییم.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان این پیام آورده است: در این روز جهانی محیط زیست و پیش از برگزاری کنفرانس تاریخی ریو، اینجانب دولت ها، بخش تجاری و تمامی اعضای جوامع را ترغیب می کنم گزینه های همه جانبه ای انتخاب کنند که ضامن آینده ای پایدار باشد، یعنی آینده ای که می خواهیم.

اجتمام**۷۰۲۹ ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۳۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.