فراخوان نصرالله به لبنانی ها

به دنبال فراخوان ملی دبیرکل ‘حزب الله’ نسبت به تشکیل ‘اجلاس مؤسسان ملی ‘ با هدف ‘حل وفصل مشکلات لبنان ‘ ، گروههای مختلف این کشور واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند.
 رسانه های لبنانی تاکید کردند که پیشنهاد ‘سید حسن نصرالله ‘ اقدامی جسورانه به منظور برطرف کردن اتهامات جریان ’۱۴ مارس’ بوده است .

دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم ارتحال ‘امام خمینی’ (ره) در ماه گذشته میلادی، خواستار تشکیل کنگره موسسان ملی به منظور حل ‌و فصل مشکلات داخلی لبنان شد.

در همین راستا روزنامه لبنانی ‘الدیار’ امروز با اشاره به دعوت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نسبت به تشکیل اجلاس مؤسسان ملی برای حل و فصل مسایل جاری لبنان نوشت: این دعوت در حالی از سوی حزب الله ارایه می شود که این حزب دایما از سوی رقبا به داشتن افرادی خارج از قانون و مخالف با ایجاد دولت متهم می شد و اینگونه عنوان می شود که آنها درصدد ایجاد حکومت اسلامی هستند، ولی دعوت سید حسن نصرالله به تشکیل اولین کنفرانس ملی لبنان، به همه این شایعات و تهمت ها مهر بطلان زد.

دعوت سید حسن نصرالله به تشکیل اولین کنفرانس ملی در لبنان نشان می دهد که حزب الله نسبت به تشکیل دولت عادل و قوی و دفاع از آن تأکید دارد و این دعوت باید با پاسخ مثبت دیگران نیز همراه شود.

الدیار ادامه داد: در اساس نامه حزب الله که چهارسال پیش توسط سید حسن نصرالله قرائت شد، حزب الله بر ایجاد دولت عادل، قوی و شجاع تأکید کرد، ولی در آن زمان حزب الله را به خدشه دار کردن هویت لبنانی متهم کردند.

طرح جدید حزب الله از آن جهت که به ایجاد دولتی عادل، کارآمد و با رعایت مساوات برای همه مردم دعوت می کند، در حقیقت پیشرفت مهمی در تاریخ این حزب به شمار می آید، ولی متأسفانه جواب بی توجه و ضعیف جریان ۱۴ مارس نسبت به این طرح، حاکی از تنگ نظری و دید منفی آنها است.

سید حسن نصرالله در واقع به شعار جریان ۱۴ مارس که مدعی ایجاد دولتی قانون مدار هستند، پاسخ داد و گفت: ما نیز خواهان تشکیل دولتی عادل، قوی با نهادها و مؤسسات فعال و کارآمد هستیم.

در همین راستا ‘اسعد حردان’ رییس حزب قومی اجتماعی لبنان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ‘المنار’ با اشاره به دعوت سید حسن نصرالله گفت: نصرالله گام خوبی برداشته است.

وی افزود: سید حسن نصرالله با دعوت به تشکیل کنفرانس ملی، در حقیقت از راه قانونی، خواهان حل مشکلات مردم لبنان است.

حردان اظهار داشت : ما به عنوان مسوولان و شهروندان لبنانی باید برای حل مشکلات خود، درصدد ایجاد راهکاری باشیم و کسانی که طرح سیدحسن نصرالله را رد کرده اند، با مسایل کشور آشنایی ندارند.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره موسسان برای تشکیل حکومت ملی، ابتکاری جسورانه، شجاعانه و بی سابقه ای است که هدف از آن پایان دادن به نظام طائفه گری در لبنان است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) خواستار تشکیل کنگره موسسان ملی به منظور حل‌ و فصل مشکلات داخلی لبنان شد و گفت: ما خواهان لبنان امن هستیم که مردم در آرامش زندگی کنند و بحران‌های آن بر طرف شود. ما خواهان موسسات دولت هستیم و باید به این درک برسیم که لبنان تحمل تجزیه و یا تقسیم را ندارد، بالاترین حد توقعات ملت لبنان داشتن دولت فعال و کارآمد است.

در اساسنامه حزب الله که درسال ۲۰۰۹ میلادی توسط دبیر کل حزب الله قرائت شد، آمده است: مقاومت اولویت اصلی حزب الله در آزادسازی سرزمینها بوده و هست، ولی در عین حال این آزادسازی مقدمه ای برای تاسیس حکومتی کارآمد فعال با نهادها ومؤسسات آن است که شرط اساسی برای ساختن وطن می باشد.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.