فرار متهمان “بلک واتر” از مجازات

درپی توقف تحقیقات از متهمان پرونده شرکت امنیتی “بلک واتر”، دولت روسیه از آمریکا خواست عاملان قتل ۱۷ شهروند عراقی را مجازات کند.

به گزارش بی باک به نقل از العالم، “کنستانتین دلگوف” کمیسر حقوق بشر وزارت امورخارجه روسیه امروز تأکید کرد: در نهایت تعجب و نگرانی مطلع شدیم که وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات پرونده قضایی شرکت بلک واتر را متوقف کرده است.

وی افزود: این شرکت که به دلیل بدنامی، اسم خود را به آکادمی تغییر داده، تلاش کرد تا دوباره در عراق مجوز کار بگیرد و با پرداخت رشوه تحقیقات در خصوص قتل ۱۷ شهروند عراقی در سپتامبر ۲۰۰۷ را که شماری از آنها کودک بوند، متوقف کند .. عناصر این شرکت در آن سال به بهانه امنیت دست به جنایت زدند.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد: وزارت امورخارجه آمریکا دو سال بعد از این فاجعه، استفاده از خدمات این شرکت امنیتی را متوقف کرد .. با وجود دست داشتن بلک واتر در چند رسوایی، وزارت امورخارجه و دفاع آمریکا همچنان از خدمات این شرکت بهره بردند .. دولت آمریکا با استفاده از این شرکتهای خصوصی به خود اجازه می دهد تا از مسئولیت هایش در قبال نقض قوانین بین المللی شانه خالی کند.

دلگوف با انتقاد از بی توجهی آمریکا به حقوق عراقی هایی که به دست عناصر شرکتهای امنیتی کشته شده اند، تأکید کرد: پرونده شرکت آمریکایی بلک واتر دلیلی آشکار درباره فرار عناصر شرکتهای امنیتی از مجازات، پس از نقض حقوق بشر است.

وی اظهار امیدواری کرد، واشنگتن گامهایی عملی برای مجازات عناصر گناهکار شرکت امنیتی بلک واتر بردارند.

این دیپلمات روس تأکید کرد: در همین راستا نباید فراموش کنیم که دادگاه آمریکایی “ویکتور بوت” شهروند روس را فقط به اتهام تصمیم برای فروش سلاح به شورشیان کلمبیایی به ۲۵ سال زندان محکوم کرد؛ اتهامی که هیچگاه ثابت نشد .. این درحالی است که شرکت بلک واتر رسما اعتراف کرد به صورت غیرقانونی به عراق، افغانستان و سومالی سلاح قاچاق کرده است؛ ایا این مسأله ثابت نمی کند که دستگاه قضایی آمریکا معیارهای دوگانه ای دارد؟


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.