فرازمند: روح حاکم بر سند چشم‌انداز ایران، امیدوار کننده است

۱۲م دیماه ،

سفیر پیشین ایران در بحرین با تاکید بر این که روح حاکم بر سند چشم‌انداز ایران، امیدوارکننده است، گفت: این مساله نشان می‌دهد که این سند چشم‌انداز در فضای امیدوارکننده‌ای نوشته شده است، در حالی که به این سند باید به عنوان یک نقشه راه نگاه شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد فرازمند، سفیر پیشین ایران در بحرین در نشست “تحولات سیاست خارجی در پرتو سند چشم‌انداز” که صبح سه‌شنبه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، با اشاره به معیارهای این سند گفت: این سند در ذات خود اراده معطوف به قدرت دارد. هر نظامی چنین اراده‌ای دارد، البته کسب قدرت به هر قیمتی نیست و باید قدرت شامل زیبایی‌هایی باشد که مردم عدالت‌طلب آن‌ها را بجویند.

او با بیان این که سند چشم‌انداز ابزاری را برای دستیابی به اهداف بیان کرده است، افزود: در این سند علاوه بر ابزارهای جمالی، ابزار جلالی وجود ندارد، در حالی که بعضی از ابزار جلالی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی بوده و الهام‌بخش است که می‌توان در این زمینه به ظلم‌ستیزی و مبارزه با رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که سند چشم‌انداز در مقاطع پنج ساله نوشته شده است که در آن ثبات در سیاست خارجی براساس قانون اساسی و رعایت عزت، حکمت و مصلحت در هر یک از مقاطع ۵ ساله مورد تاکید واقع شده است، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که دیگر در کشور نیاز به چرخش‌های تند نیست و ثبات دیگر یک مساله رویایی نبوده و در کوتاه مدت نیز قابل دسترسی است.

فرازمند با تاکید بر این که روح حاکم بر سند چشم‌انداز ایران امیدوار کننده است، خاطرنشان کرد: این روح حاکم نشان می‌دهد که این سند در فضای امیدوارکننده‌ای نوشته شده است. ما باید به سند به عنوان نقشه راه نگاه کنیم.

وی دربارهٔ الهام‌بخشی از الگوهای ایران با توجه به سند چشم‌انداز تصریح کرد: جدا از این که خود را بسنجیم باید به این نکته توجه کنیم که دیگران در کجا قرار دارند. از زمان تحریر سند تاکنون مهم‌ترین اتفاق، تحولات خاورمیانه و انقلاب‌های عربی است. تا پیش از سال ۲۰۱۱ ما می‌توانستیم ادعا کنیم که در منطقه الگوبخش هستیم، زیرا با رژیم‌های مادام‌العمر روبه‌رو بودیم. در این صورت هرگونه انتخاباتی با هر کیفیتی برگزار می‌شد، باز هم می‌توانست به عنوان الگویی تلقی شود.

فرازمند با اشاره به تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: بعد از سال ۲۰۱۱ انتخابات در جهان عرب نهادینه شده و از سال ۲۰۰۳ در عراق که یکی از بسته‌ترین جوامع بود، انتخابات برگزار می‌شود. اما به طور کلی از جنبه‌های برجسته الهام‌بخشی ایران برای کشورهای اسلامی، می‌توان استقلال، مقاومت و ظلم‌ستیزی در جلب حمایت از ملت فلسطین و مردم‌سالاری دینی را ذکر کرد.

سفیر پیشین ایران در بحرین با اشاره به الگوی استقلال و مقاومت ایران در میان کشورهای عربی افزود: پیش از سال ۲۰۱۱ ایران در میان کشورهای منطقه خلیج فارس مستقل‌ترین کشور بوده و اکنون نیز این گونه است، اما باید به این نکته توجه کرد که الگوی استقلال ما قهری است. در حالی که الگوی استقلال مصر و ترکیه تعاملی است. ایران در جنگ‌های ۲۲ روزه و ۳۳ روزه توانسته بود برای اعراب الهام‌بخش باشد، اما در جنگ اخیر غزه نتوانست این گونه عمل کند، زیرا بسیاری از مذاکرات در این باره توسط مصری‌ها انجام گرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.