فراز و فرود ادوار مجلس از مشروطه تاکنون در نگاه لاریجانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، رییس مجلس طی سخنانی در این همایش گفت: در دوران صدر مشروطیت عملا مجلس کارکرد نسبتا مناسبی را در کارنامه خود داشت در آن دوران (مجلس اول تا مجلس ششم) قانون های خوبی وضع کرد. به ویژه از شخصیت های تاثیر گذار آن دوران آیت الله مدرس است که توانسته بود به لحاظ مبانی سیاسی و فقهی به غنای مجلس بیافزاید.

لاریجانی در ادامه با ارزیابی مجالس هفتم تا دوازدهم یعنی در زمان رضاشاه پرداخت و گفت: مجلس عملا کارکرد خود را از دست داده بود و این دوره بدنامی مجلس بود.

وی همچنین با اشاره به دوره سوم فعالیت های مجلس در طی سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ گفت: در این دوران به دلیل جوان بودن پهلوی دوم و عدم تسلط وی به امور سیاسی کشور، مجلس بار دیگر توانست فضای نسبتا بازی را برای ادامه فعالیت ها ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در این دوران نخست وزیران تقریبا از استقلال برخوردار بودند و در مجالس ۱۳ تا ۱۷ حضور اشخاص فرهیخته نظیر آیت الله کاشانی و مصدق باعث شد فضای مساعدی برای نمایندگان مجلس فراهم شود که از افتخارات مجالس آن دوره بحث ملی شدن صنعت نفت بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در جمع کارشناسان تاریخ با اشاره به اهمیت آزادی و صیانت از آن، خاطر نشان کرد: اگر آزادی نباشد استعدادها شکوفا نخواهد شد و اگر هر دولتی مدعی آن باشد که بخواهد عدالت را ایجاد کند باید زمینه بالفعل شدن استعدادها را فراهم کند.

لاریجانی با اشاره به مقوله آزادی فکر از منظر شهید مطهری گفت: یکی از موارد مهم در آزادی بحث حد گذاری و در کنار آن امنیت، مهمترین مقوله در آزادی فکر تلقی می شود.

لاریجانی افزود: آزادی برای رشد فکر است، نه حقه بازی. لذا فریبکاری خیانت محض به کشور است.

وی در این خصوص ادامه داد: برخی از افراد در گذشته که تفکر چپی در اقتصاد و سیاست داشتند، بعضا امروزه می بینیم در ردیف های دیگری دیده می شوند و هر روز در یک هاله ای قرار می گیرند و این باعث می شود افراد در دسته بندی های جناحی فکرهای متفاوتی را دنبال کنند.

لاریجانی افزود: لوازم آزادی و دموکراسی مستلزم صداقت است.

در پایان رییس مجلس در مراسم رونمایی از آثار تازه منتشر شده مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از پژوهشگران تاریخ تقدیر و تشکر کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از افراد به گونه ای از ولایت فقیه سخن می گویند که وقتی به سابقه آن اشخاص برمی گردیم، می بینیم در گذشته آنها آثاری از پایبندی به ولایت فقیه دیده نمی شود.

سیام**۹۲۵۰** ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۴۶۱۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.