فراستی: «ضد گلوله» فیلم محبوبی است

برگزاری میزگرد با موضوع «آرامش بعد از طوفان» و بررسی مشکلات تولید فیلم در سینمای ایران، احوالپرسی از عزت‌الله انتظامی، نقد و بررسی فیلم «ضدگلوله»، ارتباط تلفنی با پرویز پرستویی و گفت‌وگوی ویژه با مسعود کرامتی از جمله مهمترین بخش‌های برنامه این هفته «هفت» بود.

به گزارش روابط عمومی برنامه «هفت»، «مسعود کرامتی» کارگردان و بازیگر سینما با حضور در برنامه هفت ضمن عرض تسلیت به مناسبت جان باختن هموطنان آذربایجان در زلزله ورزقان و اهر، از شروع کار کارگردانی و بازیگری خود در تلویزیون و سینما سخن گفت. وی همچنین در این برنامه به همکاری خود با مرضیه برومند و دستیار کارگردانی و عروسک‌گردانی در فیلم‌هایی از جمله «شهر موشه‌ها» و «خونه مادربزرگ» اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: همیشه تمام تلاشم این بوده که هر کاری چه در عرصه بازیگری و چه کارگردانی انجام می‌دهم، شرمسار مردم نباشم و بتوانم جوابگوی کارهای خودم باشم.

وی اضافه کرد:تحصیلات اولیه من تئاتر بود که در دوران دانشجویی که همزمان با آغاز انقلاب و سپس جنگ تحمیلی بود، فضای جنگ و فضای سیاسی باعث شد که تئاتر کمتر داشته باشیم. به همین دلیل متمرکز به انجام کار عروسکی شدم.

مسعود کرامتی و بازگویی خاطراتش از همکاری با ملاقلی‌پور.

وی در ادامه از آشنایی خود با مرحوم رسول ملاقلی‌پور صحبت کرد و با اشاره به ساخت فیلم سینمایی «افق» بیان داشت: در آن زمان رسول ملاقلی‌پور تازه از حوزه هنری بیرون آمده بود و من به واسطه «علیقلی» با وی آشنا شدم. ملاقلی‌پور رفیق باز بود و در عین صراحتی که داشت به سرعت نیز می‌توانست همه چیز را به هم بریزد. همیشه تلاشمان این بود که رفاقتمان با کار باشد و آن هم کار حرفه‌ای. به نوعی قرار نبود من آویزان رسول باشم و او همیشه از ریاکاری و ارتباط‌های دروغین می‌نالید.

وی به بازی در فیلم « مجنون» ملاقلی‌پور اشاره کرد و گفت: در فیلم‌هایش دستیار کارگردان بودم و بازیگران را هدایت می‌کردم، مرحوم همیشه می‌گفت تو خوب بازی می‌کنی و فیلمی می‌سازم که در آن بازی کنی و این شد که در «مجنون» بازی کردم. در سر فیلم‌ها همیشه نظراتم را می‌گفتم اما حرف آخر را او می‌زد.

وی در ادامه تصریح کرد: مرحوم ملاقلی‌پور در بازی‌هایم دخالت داشت و من نیز عادت دارم در هنگام بازی به کارگردان توجه کنم چرا که معتقد هستم که بازیگر حق اظهار نظر و تعامل در بازی را دارد اما حرف نهایی با کارگردان است.

فیلمنامه «ضدگلوله» برایم جذاب بود.

کرامتی در ادامه درباره بازی در فیلم « ضدگلوله» نیز بیان داشت: هنگامی که نقشی را دوست داشته باشم، آن را بازی می‌کنم. در «ضد گلوله» نیز بعد از خواندن فیلمنامه از نقش خوشم آمد و معتقدم که یکی از درخشان‌تریم وجه فیلمنامه، دیالوگ نویسی است که در این فیلم به خوبی دیده می‌شود و نقشی که در این فیلمنامه پیشنهاد شد برایم جذاب و خاص بود. با حضور مهدی هاشمی که با وی تجربه کار داشتم تصمیمم برای قبول پیشنهاد بیشتر شد.

وی تاکید کرد: با مصطفی کیایی کار کردن بسیار لذت بخش و خوب است چرا که کارش را به خوبی می‌شناسد.

کیایی: «ضدگلوله» را کسی حمایت نکرد، بخش خصوصی آمد

بخش دوم برنامه هفت به نقد و بررسی فیلم سینمایی «ضد گلوله» اختصاص داشت. این فیلم با حضور «مصطفی کیایی» کارگردان، «آرش خوشخو» منتقد و « مسعود فراستی» کارشناس برنامه نقد شد.

کیایی در این برنامه گفت: از نام اولیه فیلم خوشم نمی‌آمد و هنگامی که اسم فیلم «غیرمجاز» شد، شورای نظارت و ارزشیابی با نام آن مخالفت کرد و در نهایت چند روز مانده به جشنواره نام فیلم «ضدگلوله» شد و در حال حاضر از نام فیلم راضی هستم. از ابتدا فضای اصلی فیلم دفاع مقدسی بود و در شرایط فیلم ساخته شد که حتی با ارائه فیلمنامه به انجمن سینمای دفاع مقدس، هیچ کسی از آن حمایت نکرد و ما مجبور شدیم بخش خصوصی را وارد کنیم و در نهایت باید فیلمی ساخته می‌شد که هدفمند بوده و هم سرمایه آن باز می‌گشت.

خوشخو: «ضدگلوله» حال تماشاگر سینما را خوب کرد

در ادامه خوشخو نیز بیان داشت: فیلم انرژی زیادی به تماشاگر می‌دهد و در حال حاضر اکثر فیلم‌ها تلخ و یاس‌آلود هستند، این فیلم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و بعد از مدت‌ها می‌بینیم تماشاگر با لبخند از سینما بیرون می‌آید.این فیلم حال تماشاگر سینما را خوب کرده است.

وی در ادامه افزود: اما معتقدم که با تمام امتیازاتی که فیلم دارد، بیشتر از استحقاقش مورد تحسین قرار گرفته است و به نظرم موقعیت دراماتیک آن کهنه است و پایان فیلم بیشتر واکنشی است تا این که دراماتیک باشد.

خوشخو درباره بازیگران فیلم نیز بیان داشت: در میان بازیگران مهدی هاشمی بهترین بازی را داشت و به جرات می‌توانم بگویم که از میان بازیگران مرد سینمای ایران او جز سه نفر برتر است و در بازی فیلم‌های کمیک و نیمه کمیک سیر تکاملی داشته و در کل فیلم هاشمی خوب درخشید.

فراستی:«ضدگلوله» فیلم موفقی است

مسعود فراستی نیز درباره فیلم «ضدگلوله» بیان داشت: در این فیلم بازی مسعود کرامتی بسیار خوب بود. این فیلم محبوب است. معتقدم قشر روشنفکرنماها و رادیکال‌های به ظاهر حزب‌اللهی از این فیلم خوششان نیامده که علت این ناخرسندی دو قشر یک بحث مفصل می‌طلبد اما بیشتر مخاطبان طرفدار فیلم هستند. فیلم دارای موقعیت دراماتیکی است که شباهت زیادی به فیلم «لیلی با من است» دارد و ما در این چند سال طنز جبهه‌ای نداشتیم و این فیلم موفق بوده و است.

وی در ادامه تصریح کرد: همیشه موضوع شهادت در سینما به شدت سطحی و دم دستی نشان داده می‌شود و معتقدم که در این فیلم اگر شخصیت در پایان متحول می‌شد، این فیلم یک توهین بود و فیلم نابود می‌شد. در این فیلم برای شهادت ارش قائل شده‌اند.

فراستی به پایان فیلم نیز اشاره کرد و اظهار داشت: پایان فیلم دفعی بوده و ای کاش پایان فیلمنامه جدی‌تر می‌شد و کلیشه‌هایی نیز در این فیلم آورده شده بود.

کیایی نیز در پایان گفت: تمام کلیشه‌هایی که در فیلم آورده شده بود تعمدی بوده و سعی کردیم با ظرافت با این کلیشه‌ها شوخی کنم.

حمزه‌زاده: سینمای ۹۱ دارای خط و ربط است

بخش پایانی برنامه این هفته « هفت» نیز به میزگردی با عنوان «آرامش بعد از طوفان اختصاص داشت. دراین میزگرد «محمد حمزه زاده» معاون هنری حوزه هنری و «مرتضی شایسته»؛ تهیه‌کننده سینما درباره وضعیت سینما و تولید فیلم و اکران صحبت کردند.

محمد حمزه‌زاده در این برنامه گفت: در حال حاضر فیلم‌هایی که موضوع اختلاف بودند در سینما آزادی و استقلال اکران شدند و امیدواریم همین‌طور پیش برود و اگر بنا به همکاری باشد، فیلم‌هایی که حوزه هنری انتخاب می‌کند اکران می‌شوند.

وی در ادامه افزود: همچنین قرار است فیلم‌هایی که حوزه آنها را اکران نمی‌کند در چند نوبت و به صورت محرمانه به سازمان سینمایی کشور اعلام شود و در این مورد حوزه هنری به وظیفه خود عمل کرده است، این که عده‌ای این کار حوزه را سیاسی می‌دانند؛ درست نیست چرا که حوز به اعتقادات و ارزش و اصول توجه کرده و ای اعتقادات شامل امر به معروف و نهی از منکر نیز هست.

وی در ادامه تصریح کرد: مطالعات و پژوهش‌های حوزه نشان می‌دهد که در سینمای خط و ربطی وجود دارد که در حوزه خانواده و روابط پنهانی و همچنین زیر سئوال بردن نظام دیده می‌شود و ما اعلام کردیم این فیلم‌ها اکران نمی‌شود و به ما توهین شد و البته ما بخشیدیم.

در ادامه مرتضی شایسته به اکران فیلم در سینما آزادی اشاره کرد و گفت: در سینما باب نیست که سینمایی برای بستن قرارداد، تاریخ اکران فیلم را مشخص کند و سینما آزادی برای اکران « بوسیدن روی ماه» تاریخ پنجم مهر را مشخص کرده و این باعث شده تا سالن اصلی آزادی تا آن زمان خالی باشد.

شایسته: فیلمنامه‌نویس خوب نداریم

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلی تولید فیلم، فیلمنامه است. اکثر فیلمنامه‌نویسان ما مشغول کارهای دیگر هستند و و این باعث کم‌کاری در سینما می‌شود. بسیاری از فیلمنامه‌ها که پروانه ساخت می‌گیرند مخاطب ندارند و ما با انبوه فیلم بدون مخاطب روبه‌رو هستیم.

حمزه‌زاده: مشکل اصلی سینما مضمون است

در این خصوص حمزه‌زاده مهمترین مشکل را سوژه فیلم خواند و یادآور شد: نگارش فیلمنامه فنی است اما مضمون مهمتر است، مضامین در سینما به درستی انتخاب نمی‌شوند و باید مخاطب را بشناسیم. سینمای ما نسبت به مخاطب غافل است و ما در فیلمنامه باید به مخاطب آموزش دهیم و مخاطب با رفتن به سینما هویت خود را پیدا کند.

شایسته با اشاره به صحبت‌های حمزه‌زاده، بیان داشت: چرا حوزه هنری که هر سال ۹ فیلم می‌ساخت در این سال‌ها فیلمی نمی‌سازد و در حال حاضر مشغول چه کاری است. یعنی سوژه‌یابی آنقدر مشکل است که حوزه کاری نمی‌کند.

حمزه‌زاده در پاسخ به این سئوال سینمای ایران را غیر صنعتی خواند و اظهار داشت: بیشتر فیلم‌ها دولتی هستند که به بازگشت سرمایه کاری ندارند و اگر این دغدغه نباشد شکست می‌خوریم، اگر قرار بود مسیری را که همه طی می‌کنند ما هم طی کنیم، این خود یک اشتباه است.

وی تصریح کرد: ما در کشور شوراها به سر می‌بریم ، ابتدا باید همه چیز را حل کنیم و بعد شروع به کار کنیم.این که حوزه بیاید فیلم بسازد کاری ندارد بلکه باید زیرساخت‌ها را درست کرد.

بر اساس این گزارش، گفت‌وگو تلفنی با پرویز پرستویی درباره کمک سینماگران به زلزله‌زدگان شهرهای آذربایجان شرقی از دیگر بخش‌های برنامه بود که در این ارتباط تلفنی پرستویی با اشاره به سفر سینماگران به مناطق زلزله‌زده گفت: طی روزهای یک شنبه و دوشنبه گروهی از سینماگران به مناطق سفر کرده تا ضمن تسلای خاطر بازماندگان کمک‌های دیگر را برای مردم آسیب‌دیده جمع‌آوری کنند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.