فرانسه در تدارک دامن زدن به آتش جنگ در مالی

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، فابیوس که در سفری به غرب آفریقا به سر می برد، روز شنبه در مصاحبه ای در ‘داکار’ پایتخت کشور سنگال گفت: باید کارهای زیادی برای آماده سازی در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: اینک این موضوع بر عهده کشور مالی و آفریقاییان است که با حمایت از جامعه جهانی تصمیمات لازم را بگیرند.

وی با تاکید بر این نکته که نیروهای مورد نیاز باید به انداز ه کافی سازماندهی شده و مجهز باشند، گفت: این کار آسان نیست زیرا باید نیروهای کافی از مالی و کشورهای همجوار جمع شوند.

ماه گذشته نیز ‘ ژان ایو لودریان’ وزیر دفاع فرانسه خواستار تشکیل دولت انتقالی در مالی و استقرار نیروهای اتحادیه آفریقا در این کشور شده بود.

یک روز پس از اظهارات این مقام فرانسوی درباره دخالت نظامی در مالی، شورشیان این کشور برای مقابله با هرگونه حمله اعلام آمادگی کردند.

‘دیونکندا تراوری’ رییس جمهوری موقت مالی که ماه مه گذشته در حمله تظاهرکنندگان مخالف به دفترش در حومه باماکو، پایتخت مالی زخمی شده و پس از آن برای درمان به پاریس رفته بود، دیروز (جمعه) پس از دو ماه به کشورش بازگشت تا ظرف هفته جاری ساز و کار تشکیل دولت وحدت ملی را ترتیب دهد.

به دنبال کودتای ۲۲ مارس سال جاری میلادی (سوم فروردین ماه گذشته) در مالی افسر ارشد، ‘آمادو هایا سانوگو’ که طی یک کودتا کنترل کشور را به دست گرفته بود، تحت فشار کشورهای جامعه اقتصادی غرب آفریقا ۱۸ فروردین ماه توافقنامه کناره گیری و برگرداندن کشور به وضعیت عادی را امضا کرد.

رهبران کودتای این کشور تصمیم بلوک کشورهای غرب آفریقا در مورد اینکه ‘دیونکوندا تراوری’، تا زمان برگزاری انتخابات سراسری رئیس جمهوری مالی باشد، پذیرفتند.

‘دیونکنده تراوری’ هفتاد ساله دوازدهم آوریل به عنوان رییس جمهوری موقت سوگند یاد کرد.

رهبران کشورهای غرب آفریقا به شیخ ‘مودیبو دیارا’ نخست وزیر مالی هشدار داده اند تا پایان ماه جاری میلادی (سی ام جولای) یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد در غیر این صورت دولت او دیگر به رسمیت شناخته نخواهد شد، عضویت مالی نیز از نهادهای منطقه ای به حال تعلیق در خواهد آمد و تحت تحریم های شدید اقتصادی قرار خواهد گرفت.

مترجمام/۹۲۴۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۰۷۲۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.