فرانسه و اتحادیه اروپایی از روند دمکراتیک در برمه حمایت خواهند کرد

به گزارش ایرنا ، ‘ فرانسوا اولاند’ عصر سه شنبه در جریان کنفرانس خبری مشترکی با ‘ آن سان سو کی ‘ نماینده مردم برمه و چهره مخالف سرشناس این کشور که در ادامه سفر دوره ای خود به فرانسه سفرکرده است، درکاخ الیزه افزود: فرانسه از تمامی دست اندرکاران دمکراسی در برمه حمایت لازم را به عمل خواهد آورد تا امکان دستیابی به یک دمکراسی کامل وجامعی در کشور فراهم شود.

وی که کشورش برای سوکی فرش قرمز پهن کرد و از وی استقبال گرمی به عمل آورد، خاطرنشان ساخت: نبایستی دستیابی به دمکراسی مورد انتظار در برمه را سهل و آسان تلقی کرد و می بایست هوشیار بود که روند دمکراتیک آغاز شده در این کشور به سرانجام و غایت نهایی خود منجرشود.

وی با اشاره به اینکه فرانسه روند دمکراسی شروع شده در برمه را به رسمیت شناخته است ، افزود: ضروری است که دمکراسی در حال اجرا در این کشور مورد حمایت قرار گرفته و آن را تقویت کرد.

رییس جمهوری فرانسه با بیان اینکه همچنان در برخی از زمینه ها مشکلاتی در برمه وجود دارد ، اظهارداشت: اجرای روند دمکراسی دراین کشور در ازای برگزاری انتخابات آزاد، آزادی های سیاسی و اتحادیه ها ، آزادی زندانیان سیاسی ، و رعایت حقوق اقلیت ها درجامعه میسر بوده و لازم است که کمک های تخصیصی به برمه ‘ تحت نظارت و کنترل ‘ قرار داشته در مسیر درست خود بکار گرفته شود.

رییس جمهور فرانسه از ‘ تین سین ‘ ، همتای برمه ای خود نیز برای انجام سفر رسمی به فرانسه دعوت بعمل آورد.

آن سان سو کی ، نماینده مردم برمه در مجلس ملی این کشور نیز با اشاره به شرایط پیش آمده در کشور از آن به عنوان فرصت مغتنمی برای امکان انجام اصلاحات و دستیابی به دمکراسی مورد انتظار در کشور یاد کرد.

سوکی ابراز امیدواری کرد که تلاش های صورت گرفته از سوی مردم برمه به تحکیم پایه های تشکیلات و نهادهای مدنی دمکراتیک درکشور منجر شود.

وی پایه و اساس نهادهای کشور را مردم دانست و خاطرنشان ساخت: در تلاش هستیم تا با ایجاد زمینه ها و بسترهای لازم زمینه حضور هرچه بیشتر مردم را در تعیین سرنوشت خود و کشور فراهم کنیم.

مخالف برمه ای با اشاره به اصلاحات اجتماعی و سیاسی آغاز شده در این کشور افزود: رییس جمهوری منتخب کشور نیز بر ضرورت ‘ شفاف سازی ‘ در تمامی زمینه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی تاکید کرده است و امیدواریم که اصل شفاف سازی به تمامی زمینه ها درکشور تسری داده شود.

وی با اشاره به اینکه برمه برای سالیانی متمادی و طولانی تحت حاکمیت نظامی تمامیت خواه بوده است ، افزود: مسلما دستیابی به دمکراسی مورد انتظار در کشور سهل و آسان نبوده و این مهم حضور فعال آحاد جامعه را می طلبد.

سوکی در پایان سخنان خود همچنین گفت: ضروری است که اصلاحات آغاز شده درکمال صحت و صداقت در کشور به اجراء در آمده و از مسیر اصلی خود منحرف نشود.

آن سان سو کی عصر سه شنبه در ادامه سفر دوره ای خود به برخی از کشورهای اروپایی و در پایان سفر خود به انگلیس ، وارد فرانسه شده و در کاخ الیزه مورد استقبال فرانسوا اولاند رییس جمهور سوسیالیست این کشور واقع شد.

قرار است برنده جایزه صلح نوبل جهانی درادامه سفر چهارروزه خود به فرانسه ، با شماری از مقامات بلند پایه این کشور دیدار کرده و در جمع دانشجویان دانشگاه سوربن نیز سخنرانی کند.

اروپام **۱۴۹۵ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۲۲۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.