فرایند مدیریت شهری باید اصلاح شود/ صرفا با انتقال پایتخت مشکلات حل نمی‌شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیستمین برنامه «مناظره» در شبکه یک سیما اظهار داشت: موضوع انتقال پایتخت باید بر اساس اصلاح فرایند مدیریت شهری شکل بگیرد و برای حل مشکلات شهری باید از تکرار اشتباهات مدیریتی جلوگیری کنیم و صرفا با انتقال پایتخت مشکلات حل نمی‌شود.

 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی که عصر امروز جمعه در برنامه «مناظره» در شبکه یک سیما با موضوع «انتقال پایتخت» سخن می گفت، تصریح کرد: تا قبل از اینکه دولت ماموریت انتقال پایتخت را به وزارت راه محول کند، ما در موضع مخالف بودیم اما پس از آن در موضع مطالعه انتقال پایتخت هستیم.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمارهای تهران اعلام کرد: براساس آمارهای مجموعه شهری تهران در مناطق ۲۲گانه، ۹٫۸ درصد جمعیت کشور و کل مجموعه شهری استان تهران ۲۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. همچنین ۲۷ درصد تولید ناخالص بدون احتساب درآمدهای نفتی در این مجموعه تولید می‌شود و اشتغال مجموعه شهری تهران در حوزه صنعت ۳۰ درصد و خدمات ۴۰ درصد است.

وی تاکید کرد: بنده تصور می‌کنم مشکل ما ناشی از مدیریت شهری است در حد فاصل سال‌های ۸۲ تاکنون که حدود ۱۰ سال می‌گذرد تهران از ۳۲ شهرداری و ۱۲ فرمانداری و یک استان تبدیل به شهری با ۵۸ شهرداری، ۱۸ فرمانداری و دو استان شده است. اینها را در کنار افزایش یک میلیون مسکن مهر در ورودی تهران و افزایش تراکم مسکونی در سطح شهر بگذارید.

حناچی گفت: قبل از انقلاب شورایی به ریاست اول‌وزیر وقت مسائل شهری را اداره می‌کرد که بعد از انقلاب وظایف آن به کمیسیون ماده ۵ منتقل شد و البته مورد اعتراض وزیر کشور وقت قرار گرفت.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی یادآور شد: کسانی که به فکر مشکلات تهران می باشند، برای انتقال پایتخت به سوابق رجوع کنند؛ در اواخر دهه ۶۰ بحث انتقال پایتخت تا مرحله مکان‌یابی نیز پیش رفت، امروز هم اگر از هر کسی بپرسید چه راهی برای خروج از وضعیت کنونی تهران وجود دارد، همه با انتقال پایتخت موافقت می‌کنند. اما در این مسیر باید به عناصر تاثیرگذار توجه کنیم چرا که در غیر این صورت از مسیر خارج خواهیم شد.

وی با اشاره به موارد متعدد در زمینه انتقال پایتخت‌های جهان بیان کرد: این انتقال پایتخت‌ها مربوط به سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۸۳ است که عمده دلایل انتقال با دلایل ما متفاوت است. به عنوان مثال بحث برلین مربوط به مساله فروپاشی بود یا در قزاقستان به دلیل زلزله این کار را انجام دادند اما دلیل اصلی نوسازی بود. در حال حاضر نیز در ژاپن مباحثی در خصوص انتقال پایتخت مطرح است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر ۸ هزار خودرو آلوده کننده داریم که به صورت سه شیفته کار می‌کنند و آلودگی را بیشتر می‌کنند. در سال ۸۲ نیز مجدد خودروهای دودزا شماره‌گذاری شدند. ما برای حل مشکلات شهری باید از تکرار اشتباهات مدیریتی جلوگیری کنیم بیشتر از بزرگراه به توسعه حمل و نقل عمومی نیاز دارد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه کشورایران زلزله‌خیز است، بیان کرد: اکثر مناطق کشور روی خط زلزله می باشند و این نشان می‌دهد که ما باید با زلزله زندگی کنیم نه اینکه از آن فرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه بنده بحث انتقال پایتخت را رد نمی‌کنم، ابراز کرد: تا زمانی که فرایند مدیریت شهری ناقص است پروژه انتقال پایتخت پاسخ نمی‌دهد چرا که ما در حال حاضر معضل آلودگی در اصفهان، اراک، تبریز و اهواز را داریم و نمی‌توان گفت که صرفا با انتقال پایتخت این مشکلات حل می‌شود.

معاون وزیر را ه و شهرسازی افزود: مداخلات شهری، نبود آزمون‌های قطعی، محدود بودن راه‌حل‌های بالقوه و نبود ضوابط برای تشخیص درست از جمله عناصر تاثیرگذار در بحث انتقال پایتخت است.

در ادامه برنامه «مناظره» در شبکه یک سیما در بخش سوال‌های مردمی از معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی سئوال شد؛ «اگر اجرای طرح انتقال پایتخت نهایی شود برای جلوگیری از سوءاستفاده اشخاصی که به دنبال خرید زمین در آن شهر می باشند، چه می‌کنید؟» پاسخ داد: مباحث کارشناسی نباید به صورت سلیقه‌ای بررسی شود، لذا چون تا به حال مکان ‌یابی انجام نشده این بحث‌ها مطرح نیست ضمن اینکه موضوعاتی از این دست که زیربنایی است باید بررسی تمام دستگاه‌ها را داشته و لایحه نهایی به اندازه کافی چکش خورده باشد.

وی ادامه داد: در مورد این طرح‌ها ممکن است مشکلی حل شده و مشکلی دیگر زیاد شود که اهمیت تخصیص منابع را نشان می‌دهد.

همچنین حناچی به سوال اینکه ” اگر تهران فردا زلزله بیاید از حرف‌های خود پشیمان نمی‌شوید؟” پاسخ داد: خیر، چون مطالعات در این زمینه صورت گرفته است. سناریوی زلزله در تهران تدوین شده است و طبق این سناریو روی شبکه‌های آب، برق و گاز کارهای جدی صورت گرفته است. ما باید یاد بگیریم که با زلزله زندگی کنیم نه اینکه از آن فرار کنیم.

بیستمین برنامه «مناظره» جمعه ۱۳ دی ماه ساعت ۱۶:۱۳ با موضوع انتقال پایتخت با حضور پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی، حسین‌علی امیری، قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها و سخنگوی وزارت کشور، جواد جهانگیرزاده نماینده مجلس شورای اسلامی و قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مهدی زارع، دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و عضو هیئت مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران برگزار شد.

ذکر این نکته ضروری است که بیش از ۴۵۰ هزار نفر از ببیندگان برنامه «مناظره» به سئوال پیامکی این برنامه که «آیا با انتقال پایتخت موافقید؟» پاسخ دادند که از بین آنها ۳۰۳ هزار نفر معادل بیش از ۶۵ درصد به انتقال پایتخت رای دادند و ۳۴٫۴ درصد شامل ۱۵۸ هزار نفر نیز اعلام مخالفت کردند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.