فردا ترکیب تازه بنزین رونمایی می‌شود

۲۳ آبان ،

ترکیب تازهی از بنزین که سبب کاهش مصرف و آلایندگی محیط زیست می‌شود، فردا(۲۴ آبان‌ماه) در مراسمی با حضور وزیر نفت رونمایی می‌شود.

به گزارش تفسیری گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛  در حالی که تاکنون درباره این بنزین تازه جزئیاتی منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد این ترکیب تازه در ادامه تحقیقات پژوهشگاه صنعت نفت برای کاهش آلایندگی و مصرف بنزین باشد.

پیگیری ها حاکی از این است که این ترکیب تازه که فردا قرار است در مقیاس آزمایشگاهی رونمایی شود در کاهش آلایندگی هوا و مصرف سوخت خودروها تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

طی چند سال اخیر محققان صنعت نفت بر روی این ترکیب کار کرده و به یافته‌های تازهی دست‌ یافته‌اند. بر این اساس با استفاده از “فولرن” به عنوان یکی از فرم‌های کربن خالص موفق به تهیه ترکیباتی برای کاهش مصرف بنزین و آلاینده‌های منتشره از اگزوز شده‌اند.

فولرن C*6 مولکول کروی شکلی است که از کربن ساخته شده و امروزه گستره خصوصیات این مولکول به حدی رسیده که پژوهشگران و مالک نظران صنعتی بر این باورند در آینده‌ای نه چندان دور این نانو ذره سهم قابل توجهی در علوم مختلف خواهد داشت.

به گفته کارشناسان، این نانوذرات سبب کاهش مصرف و افزایش توان (عملکرد) موتور خودرو می‌شوند.

پژوهشگران صنعت نفت با به‌کارگیری نانوذره فولرن، ترکیباتی ساخته‌اند که در بنزین و روغن‌های موتور تجارتی قابل حل است و نتیجه تست‌های استاندارد بر روی بنزین فرموله شده با فولرن و مشتقات آن نشان می‌دهند که هر دو سری ترکیبات از قابلیت کاهش مصرف بنزین برخوردارند و از سوی دیگر این ترکیبات می‌توانند به نحو قابل ملاحظه‌ای سبب کاهش آلاینده‌های منتشره از اگزوز شوند.

البته ترکیب تازه بنزین که فردا با حضور رستم قاسمی، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوره‌های نفتی ایران رونمایی می‌شود در مقیاس آزمایشگاهی خواهد بود.

زمینه‌هایی چون ساخت ابزار مربوط به فن آوری‌های اطلاع رسانی، پزشکی، داروسازی، محیط زیست و صنایع وابسته به انرژی از جمله عرصه‌هایی می باشند که افق‌های آتی کاربردهای فولرن را تشکیل می‌دهند.

منبع: ایسنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.