فرزند ناخلف موزیلا

جام جم آنلاین: طی چهار سال گذشته، ‌هر بار از مسئولان موزیلا پرسیده ‌شده آیا فایر فاکس وارد سیستم‌عامل iOS اپل می‌شود یا خیر، پاسخ منفی بوده است.

سیاست‌های محدودکننده اپل اجازه نمی‌دهد موتور راندوی دیگری بجز WebKit در این سیستم‌عامل اجرا شود و همین باعث شده موتور Gecko که منبع‌باز است، در این سیستم‌عامل گزینه خوبی نباشد.

موزیلا حالا با تولید مرورگر دیگری، به‌دنبال راه حل جدیدی برای ورود به دنیای موبایل است. این مرورگر که جونیور نامیده شده است، از موتور وب‌کیت استفاده می‌کند.

نت‌اسکیپ و موزیلا، مرورگرهای آلترناتیو دوران خود را بر مبنای موتور گکو توسعه دادند. جونیور نخستین مرورگر موزیلا خواهد بود که از وب‌کیت بهره خواهد جست.

تعجب ندارد، چرا که موتور وب‌کیت دنیای موبایل را تسخیر کرده است.

این موتور تنها گزینه قابل دسترس در سیستم‌عامل iOS است و در گوشی‌های اندروید و بلک‌بری هم خوب جای خودش را باز کرده است. موزیلا با این اقدام بالاخره با این موضوع موافقت کرد که گکو دیگر نمی‌تواند تنها گزینه برنده در دنیای موبایل باشد.

آیا فایرفاکس در اندروید آسیب می‌بیند؟

پاسخ این پرسش روشن است. جونیور در اندروید هم سریع‌تر خواهد بود؛ زیرا موتور آن سریع‌تر از فایر فاکس است. موزیلا با این اقدام تمام تجارب خود را در دنیای موبایل کنار خواهد گذاشت و تجربه جدیدی با جونیور کسب خواهد کرد.

موزیلا، مدیرعامل و روابط عمومی این بنیاد تمرکز خاصی روی پلتفرم موبایل داشته‌اند و می‌توان انتظار داشت جونیور تنها یک تلاش جزئی نیست و یکی از کانون‌های تمرکز این بنیاد را به‌خود اختصاص خواهد داد. از آنجا که توسعه دو موتور همزمان به‌صرفه نیست، این اقدام لطمه زیادی به فایر فاکس خواهد زد. هر چند سران موزیلا فعلا بی‌خیال فایرفاکس نمی‌شوند و در تلاش‌اند جامعه فعلی کاربران موزیلا را حفظ کنند.

چرخه توسعه نرم‌افزاری جونیور ارتباط تنگاتنگی با گوگل و اپل خواهد داشت و موزیلا به این موضوع عادت ندارد، اما می‌تواند از طرف دیگر برای این بنیاد مفید هم باشد. (جام جم – ضمیمه کلیک)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.