فرزین: اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای مقابله با تحریم نفتی

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: ۱۴ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در قالب بخشی از ۱۸ درصد بودجه، از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود.

به گزارش فارس، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه صندوق توسعه ملی و وزارت نفت به مبلغ ۱۴ میلیارد دلار به امضای محمدرضا فرزین رئیس هیات عامل و مدیرعامل صندوق توسعه ملی و رستم قاسمی وزیر نفت در نخستین روزهای تحریم جدید نفتی در محل صندوق به انجام رسید.

فرزین در این مراسم گفت: با تدبیر دولت و کمک مجلس بخشی از منابع صندوق توسعه ملی بر اساس اولویت تعریف شده به صنعت نفت اختصاص می‌یابد.

وی افزود: بسیار خوشحال هستیم که در اولین روزهای تحریم ۱۴ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با وزارت نفت منعقد می‌شود که از این رقم ۲٫۵ میلیارد دلار برای صنعت پتروشیمی، ۱٫۵ میلیارد دلار برای توسعه و تکمیل پالایشگاهها، ۴ میلیارد دلار در صنایع پایین‌دستی نفت ، ۵ میلیارد دلار برای توسعه فازهای ۲۰ تا ۲۵ پارس جنوبی و ۵ میلیارد دلار برای صنایع بالادستی نفت اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی یادآور شد: صنعت نفت جزو اولویت‌های صندوق توسعه ملی و از سرمایه‌گذاری دارای مزیت در کشور است که با سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی می‌توان نفت خام را به فرآورده‌های با ارزش افزوه بیشتر تبدیل کرد.

فرزین افزود: این ۱۴ میلیارد دلار می‌تواند نشاط قابل توجهی در صنعت نفت ایجاد کند و نشان می‌دهد، علی‌رغم تحریم‌ها، اما مشکلی در روند توسعه و تولید کشور در بخش نفت ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: طبق اساسنامه صندوق مبلغ ۱۴ میلیارد دلار باید در سال جاری جذب شود و براساس اساسنامه صندوق قرارداد عاملیت با بانک‌های خصوصی منعقد می‌کند، اما اولویت سرمایه‌گذاری توسط وزارت نفت مشخص می‌شود که بعد از تأیید صندوق توسعه ملی ارز لازم در اختیار پروژه‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: بازپرداخت تسهیلات در بخش نفت بعد از دوره اجرا و تنفس پروژه‌ها انجام می‌شود که معمولاً ظرف ۸ تا ۱۰ سال کل بازپرداخت قراردادها به پایان می‌رسد.

وی در مورد اختصاص بخشی از ۱۴ میلیارد دلار به اجرای طرح‌های مهر ماندگار گفت: بخشی از پتروشیمی‌ها در قالب مهر ماندگار از این منابع استفاده می‌کنند، همچنین برای پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز از این منابع استفاده خواهد شد.

وی گفت: هفته گذشته نیز تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق توسعه ملی و وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد که منابع به صورت ارزی و ریالی به بخش صنعت، تجارت و تولید اختصاص می‌یابد و امروز نیز تفاهم‌نامه‌ ۱۴ میلیارد دلاری با وزارت نفت به امضا رسید که با وجود شرایط تحریم رونق تولید و رشد اقتصادی ایجاد خواهد شد.

فرزین تأکید کرد: صندوق توسعه ملی مستقیما با سرمایه‌گذار طرف حساب نیست، بلکه با مسئول بخش مثلاً وزیر نفت به عنوان مسئول بخش نفت تفاهم‌ می‌کند که ۱۴ میلیارد دلار به این صنعت اختصاص پیدا کند و بعد بانک‌های عامل با سرمایه‌گذاران طرف حساب هستند که اگر پروژه‌های سرمایه‌گذاران توسط بانک عامل تأیید شد، در چارچوب اساسنامه صندوق ۱۴ میلیارد دلار پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: یکی از ابزارهای تحریم مباحث تأمین مالی و سرمایه‌گذاری است که تأمین منابع صندوق توسعه ملی برای صنعت نفت در راستای بی‌اثر کردن تحریم است.

فرزین ادامه داد: پرتفوی (ترکیب سبد سهام و دارایی‌ها) صندوق توسعه ملی ترکیبی از ارزهای مختلف بانک مرکزی است که پروژه‌ها براساس نوع نیاز خود از ارزهای مختلف استفاده می‌کنند و شرکت‌های مختلف خصوصی در پروژه‌های صنعت نفت مشارکت می‌کنند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: طبق اساسنامه اولویت پرداخت منابع توسعه ملی توسط هیئت امناء و هیئت عامل صندوق توسعه ملی مشخص می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های لازم در بخش نفت تصمیم بر این گرفته شد که ۱۴ میلیارد دلار یعنی بخشی از ۱۸ درصد قانون بودجه به بخش نفت اختصاص یابد.

فرزین گفت: طبق برآورد تا پایان سال جاری براساس قیمت‌های نفت ۵۰ میلیارد دلار منابع در صندوق توسعه ملی جمع‌آوری شود که البته با توجه به قیمت نفت می‌تواند تغییراتی پیدا کند.

وی گفت: طبق اساسنامه منابع صندوق توسعه ملی به شرکتهای غیر دولتی که حداکثر سهم دولت در آنها ۲۰ درصد باشد، پرداخت می‌شود و پروژه‌های نفت و گاز توسط شرکتهای خصوصی و عمومی غیر دولتی انجام می‌شود، البته ممکن است خود پروژه به عنوان وثیقه بانکهای عامل پذیرفته شود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.