فرزین خبر داد: پرداخت ۷۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها

۲۸م آذر ،

چکیده: دبیر ستاد هدفمندسازی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که ۷۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت شده است گفت: در این مدت ۴۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی حاصل شده است.

محمدرضا فرزین در دومین سالروز اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با ارائه گزارشی از روند اجرای این قانون طی مدت قبل از آن گفت:‌در ۲۱ ماه قبل از اجرای قانون مجموع منابعی که بر اثر اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی حاصل شده ۴۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه با بیان این‌که ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از ردیف‌های بودجه‌ای استفاده کردیم گفت: همچنین ۷۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به خانوارها یارانه نقدی پرداخت شده است و مبلغ ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز به تولید اختصاص یافته است.

وی با بیان این‌که با اختصاص این مبلغ به بخش تولید را حمایت صورت گرفته است خاطرنشان کرد: در مورد تنخواهی که برای پرداخت یارانه نقدی گرفته بودیم باید بگویم که بخشی از تنخواه باقیمانده اما همین حالا مانده طلبی که سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها از دستگاه‌ها دارد ۹ هزار میلیارد تومان است و بسیار بیشتر از عددی است که بابت تنخواه دریافت کرده‌ایم.

دبیر ستاد هدفمندسازی‌ یارانه‌ها در ادامه با اشاره به بروز شوک ارزی در دو مقطع زمانی طی سال قبل اظهار کرد:‌ بعضی معتقدند که هدفمندی‌ یارانه‌ها سبب افزایش سریع نقدینگی شده درحالی که چنین چیزی نیست و نرخ رشد نقدینگی در سال ۹۰ نسبت به سال‌های قبل کمترین میزان را داشته است و در نتیجه بررسی‌ها این نظریه که پرداخت یارانه نقدی سبب افزایش نقدینگی شده است را رد می کند.

فرزین با بیان این‌که یکی از اهداف اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها مدیریت مصرف انرژی بود که کلیه مسوولان به آن اعتقاد داشتند افزود: روال مصرف انرژی کشور به گونه‌ای بود که در صورت ادامه آن تا سال ۱۴۰۴ کلیه نفت مصرف می‌شد.

وی هدف دیگر را برقراری عدالت اعلام و تصریح کرد: روش قبلی پرداخت یارانه در کشور مغایر با عدالت بود بنابراین دولت بهبود توزیع درآمد و تحقق عدالت در جامعه را دنبال می کرد.

دبیر ستاد هدفمندسازی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که در این راستا نگرانی وجود داشت که تورم ناشی از هدفمندی‌ یارانه‌ها در جامعه افزایش یابد و به بخش تولید شوک وارد شود افزود: البته دولت و مسوولان معتقد بودند که چنین اتفاقی نمی افتد.

صرفه‌جویی ۱۷٫۵ میلیارد دلاری ارزی تا پایان سال ۹۰

وی در ادامه با اشاره به صرفه جویی صورت گرفته در مورد حامل‌های انرژی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ‌های رشد استفاده از حامل‌های انرژی در سال ۹۰ منفی بوده است.

فرزین میزان صرفه جویی ارزی طی ۱۵ ماه ابتدایی اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها (پایان سال ۹۰) را معادل ۱۷٫۵ میلیارد دلار دانست و گفت: در همین سال ۵۸ کیلووات ساعت در مصرف برق صرفه جویی صورت گرفته است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.