فرش دست بافت ایران ثبت جهانی می شود

به گزارش ایرنا،’ مهدی میر صالحی’، روز شنبه در مراسم تجلیل از فعالان جشنواره فرش دست بافت استان زنجان، افزود: در زمان حاضر هیچ نوع کالای ایرانی با وجود تعدد و تنوع ثبت جهانی نشده است.

وی، با اشاره به اینکه ثبت جهانی فرش نیازمند برنامه ریزی و ارائه مدارک لازم است، یادآور شد: صنعت فرش ایران از جمله کالاهای برحسته و ممتاز در سطح جهانی محسوب می شود که توجه به این مهم می تواند این صنعت را متحول کند.

مدیر مالکیت های معنوی و برندهای جهانی مرکز ملی فرش ایران، گفت: در مرحله نخست فرش استانهای آذربایجان شرقی، کرمان، مشهد و اصفهان ثبت جهانی می شوند.

وی، همچنین از ثبت جهانی فرش دست بافت استان زنجان نیز خبر داد و گفت: فروردین ماه امسال نمایندگان سازمان جهانی مالکیت فکری (wipo) آمادگی خود را برای ثبت جهانی فرش ایران اعلام کردند.

میر صالحی، مدت زمان ثبت جهانی فرش دست بافت ایرانی را در سازمان جهانی مالکیت فکری یک و نیم سال عنوان کرد و افزود: با توجه به ارتباطات منظم و مداوم با این سازمان این اقدام در مدت زمان کوتاهی تحقق خواهد یافت.

وی، با بیان اینکه ایران در ثبت علائم و برند کالاهای داخلی موفق عمل نکرده است، خاطر نشان کرد: تاجران و تولید کنندگان فرش برای عرضه و فروش فرش ملزم به درج و استفاده از علائم تجاری هستند

مدیر مالکیت های معنوی و برندهای جهانی مرکز ملی فرش ایران، با اشاره به اینکه ثبت نشان جغرافیایی فرش از دیگر موضوعات مهم در فروش فرش محسوب می شود، گفت: این روند بر اساس معاهده لیسبون مورد استفاده قرار می گیرد که فرش هر منطقه با توجه به نشان جغرافیایی آن منطقه ثبت شود.

۵۲۲/۷۳۲۰/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۷۵۴۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.