فرصتی دوباره برای چرخش محور توسعه کشور

کشاورزی محور توسعه کشور است که با برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد فرصتی عالی برای رونق بخش کشاورزی در کشور با استفاده از توانمندی کشورهای عضو فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در کشور، منجر به کاهش فشارهای بین المللی شده و به طور حتم  برگزاری این اجلاس در کشور نتایج موفقی نیز برای بخش کشاورزی به همراه دارد که  مشکلات موجود در بحث تجهیزات کشاورزی و دیگر مسائل پیرامون آن به طور قابل توجهی مرتفع می شود .

میزبانی اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد فرصتی است که می توان با برنامه‌ریزی و توسعه روابط دوجانبه با کشورهای عضو، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های بخش کشاورزی کشور را به اعضای جنبش عدم‌تعهد معرفی کرد و راهکاری برای رفع مشکلات پولی و بانکی در توسعه روابط تجاری بخش کشاورزی با کشورهای عضو این جنبش را فراهم کرد.

ایران از نخستین کشورهای دنیاست که کشاورزی و زارعت در آن آغاز شده که در این زمینه  تمدنی دیرینه دارد که با در اختیار گذاشتن ابزار های مدرن از جمله تراکتورهای پیشرفته، خطوط فشارآب، انبارهای مناسب، کود شیمیایی و سم با قیمت مناسب برای کشاورز می توان کمک فراوانی به افزایش تولید و حمایت از کشاورزان و در نهایت کاهش قیمت کرد.

اراضی کشاورزی سرمایه ای ملی و توسعه ای است که با حفظ پتانسیل های بالای بخش کشاورزی و کیفیت آب و خاک، تهیه ابزارآلات و سموم مورد نیاز کشاورزان ،ارتقای سطح تکنولوژی مورد استفاده می توان زمینه را برای افزایش سرمایه گذاری ها در این بخش فراهم کرد.

همچنین با توجه به تکنولوژی نسبتا پیشرفته تولید محصولات کشاورزی به طور مثال در کشورهای چین و هند، می توان از توانمندی این کشورها برای ارتقای سطح تکنولوژی مورد استفاده در داخل کشور استفاده کنیم تا قیمت تمام شده محصولات داخلی کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات اصلی بخش کشاورزی وجود واسطه ها در این بخش است که می بایست با نظارت کامل زمینه را برای عرضه بهتر محصولات کشاورزی فراهم کرد تا تولیدکننده به طور مستقیم محصول خود را به بازار عرضه کند که به این طریق می توان از انباشت محصولات کشاورزی توسط دلالان وآشفتگی بازار جلوگیری کرد.

در کشورهای پیشرفته زنجیره تولید، فرآوری و توزیع تحت عنوان کشاورزی و غذا به هم وابسته است و بازار و صنایع تبدیلی جزیی از تولید محسوب می‌شود و حق تولیدکننده است که در زنجیره‌های فرآوری و توزیع نیز دخیل باشند اما تولیدکنندگان اکنون به دلیل نبود این سیستم با چشم بسته تولید می‌کنند و امیدی به آینده ندارند.

حمایت های دولت در همه بخش های تولیدی کشور صورت می گیرد اما سهم بخش کشاورزی بسیار اندک است به نحوی که پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری سبب شد تا طبق نسبت هر ساله صف های فروش مقابل سیلوها تشکیل نشود و گندم ها به خوراکی ارزان قیمت برای دام ها تبدیل شد.

لازم به ذکر است؛ با توجه به این که  چتر حمایت بیمه‌ای برای تولیدکنندگان کشاورزی نداریم ضروریست شرکت بیمه‌ای با سرمایه تشکل‌های بخش کشاورزی به عنوان سهامدار این شرکت راه اندازی شود.

براساس این گزارش؛ در طی چند سال اخیر مجهز کردن اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار نقش بسیار مؤثری را در تشویق کشاورزان به کار و تولید داشته و تحقق این امر باعث شده است که درآمد اقتصادی مردم در مناطق روستایی به صورت قابل توجهی افزایش یابد.
همچنین؛ باهمکاری بیشتر مسئولان ذیربط و به خصوص کشاورزان می توان هرچه سریع تر اراضی کشاورزی بیشتری را به سیتسم آبیاری تحت فشار مجهز کرد./س

گزارش از زینب عبدی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.