فرصتی که نباید از دست برود/ شبکه برق صلح جایگزینی برای خط لوله صلح

با این حساب می توان در این شرایط بازهم پرونده خط لوله صلح را با رنگ وبویی دیگر باز کرد. پرونده ای که با فشارهای آمریکا برروی هند ناکام ماند و در نهایت پاکستان با امضای قرارداد یک جانبه سعی بر دریافت گاز ایرانی دارد؛ البته اگر این بار نیز فشارهای آمریکایی ها بگذارد.
غافل از آنکه مسوولان دولتی ما می توانند با یک چهارم وقت و انرژی که برای مذاکره فروش گاز به هند و پاکستان صرف کردند برق خود را به این دو کشور با نام شبکه برق صلح بفروشند.
در شرایطی که فروش نفت کشور با مشکلاتی روبه روست می توان با تغییر نگاه مسوولان به سمت صادرات برق به جای نفت بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.
ضمن آنکه در حال حاضر کشور در پیک تابستان با حدود۳هزار مگاوات ظرفیت مازاد مواجه است که فروش این میزان ظرفیت می تواند درآمد چشمگیری برای کشور رقم بزند.
همین سه چهارسال گذشته بود که ایران توان تامین برق مورد نیاز کشور را نداشت و کار به جایی رسید که پای جیره بندی برق به برخی از شهرها و استان های کشور باز شد.
در چنین شرایطی صادرات برق خواب و خیالی بیش نبود اما این روزها با توجه به ظرفیت موجود می توان توجه هند و پاکستان و اکثر کشورهای همسایه را به سمت خرید برق از ایران جلب کرد. اگرچه طی سال گذشته شاهد رشد چشمگیری در بخش صادرات برق بوده ایم اما به نظر می رسد می توان به صادرات برق به چشم یک کالای سیاسی و اقتصادی نگاه کرد.
براساس آمارهای موجود ، صادرات برق ایران به کشورهای همسایه از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر ۵۰ درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال رشد داشته است.
برهمین اساس گرچه پاکستان در حال حاضر روزانه ۷۰ مگاوات برق از ایران دریافت می کند اما خواستار افزایش آن تا مرز ۱۲۰۰ مگاوات شده است. با این حساب از طریق پاکستان می توان برق را به هند نیز انتقال داد.
کناره گیری هند از خط لوله صلح با وعده آمریکا در جهت انتقال دانش فنی هسته ای و تضمین خرید گاز مورد نیاز این کشور از طریق دیگر کشورها بود. اما با توجه به آنکه صادرات برق تنها از طریق شبکه زمینی قابل انتقال است و امکان انتقال آن از طریق کشتی نیست بنابراین به نظر می رسد که هند و پاکستان چاره ای جز تعامل با ایران ندارند.
ضمن آنکه در شرایط فعلی نیز آمریکا با مشکلات برقی دست و پنجه نرم می کند. چراکه اواسط تیرماه سالجاری بروز طوفان های سهمگین در آمریکا بواسطه افزایش دمای دست کم ۹ ایالت این کشورو ۳ میلیون خانه را در خاموشی فرو برد و جان ۸ نفر را نیز گرفت.
براساس گزارش های موجود، این روزها بی‌برقی در هند ابعاد گسترده‌ای به‌خود گرفته و بیش از نیمی از کشور که ۶۰۰میلیون نفر در آن سکونت دارند، را بدون برق سپری کردند.
این در حالی است که در همسایگی هند در پاکستان نیز مردم خشمگین از قطع برق به برخی ادارات دولتی حمله کردند. گروهی از مقامات می‌گویند که علت قطع برق ، مصرف بیش از اندازه بوده اما درباره علت تداوم قطع برق ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. اما براساس اظهارات مسوولان این کشور این قطعی برق در دنیا بی سابقه بوده است. در این حال، قطع برق در پاکستان نیز مشکل‌ساز شده است. مردم گرمازده و خشمگین در پیشاور و جلوم در شمال کشور راهپیمایی کردند و معترضان در بیرون لاهور، یکی از شاهراه‌های کشور را چهار ساعت بند آوردند. گزارش‌هایی از حمله مردم به ادارات برق نیز منتشر شده است.
برهمین اساس است که کارشناسان معتقدند: در حال حاضر ایران از پایدارترین شبکه برق در منطقه برخورداراست و این فرصتی است که نباید از دست برود.

 ۲۲۱۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.