فرصت‌های پنهان اپراتورهای مخابراتی

سلامه پروین – طیف : ارائه خدمات رایانش ابری همراه، یکی از روندهای جدید حوزه همراه است که برای اپراتورهای تلفن همراه که اهدافی مانند افزایش کف درآمد ناشی از استفاده روزافزون باندوسیع، افزایش وفاداری مشترکان و کاهش هزینه‌ها را دنبال می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. در همایش جهانی موبایل ۲۰۱۲ که در ماه فوریه در بارسلون برگزار گردید نیز بسیاری از شرکت‌ها از راه‌حل‌های مبتنی بر رایانش ابری خود رونمایی نمودند که اکثرا در حوزه مدیریت هوشمند شبکه‌های همراه بود.
بر اساس پیش‌بینی موسسه  Juniper Networks پیش‌بینی شده است که، درآمد سالانه خدمات ابری همراه برای سرمایه‌گذاران کلان در این حوزه (مانند اپراتورها) تا سال ۲۰۱۶، به حدود ۳۹میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
تحلیل‌ها نشان می‌دهد که، اپراتورهای مخابراتی در تلاشند تا با عرضه خدمات مبتنی بر رایانش ابری، موقعیت خود را بهبود بخشند. البته واقعیت این است که فرصت اصلی در موج جدیدی از خدمات، موسوم به موج سوم رایانش ابری نهفته است.

موج اول رایانش ابری
موج نخست رایانش ابری تنها در انحصار بازیگران بزرگ اینترنتی همچون گوگل و آمازون بود که به دنبال استفاده از این فرصت برای رشد تجاری خود بودند؛ ازآنجاییکه برخی ملاحظات امنیتی و خصوصی، مانع بهره‌مندی شرکت‌ها از مزایای این ابرهای عمومی شده است. شرکت‌های بزرگ‌تر ترجیح داده‌اند که ابر اختصاصی خود را بسازند.

موج دوم رایانش ابری
برخی اپراتورهای مخابراتی به عنوان بخشی از موج دوم رایانش ابری، به دنبال فرصتی هستند تا در این عرصه گام نهاده و زیرساختی را ایجاد کنند که پیش از این، به علت گسترش و انطباق با مدل‌های ارائه خدمات برای مشتریان فعلی ایجاد شده بود.

موج سوم رایانش ابری
موج سوم رایانش ابری که اکنون در حال شکوفایی است، به اتصال هر چه بیشتر خدمات و منابع مرتبط با حوزه IT می‌پردازد. یکی از مسایل مهم در موج سوم رایانش ابری، استفاده حداکثری از اطلاعات جمع‌آوری شده در ابرها است.
در عرضه سنتی خدمات IT، گروه‌های بزرگ مشتری همچون شرکت‌های کوچک و متوسط از اولویت‌های کمتری برخوردارند و بر روی شرکت‌هایی تمرکز شده است که حاشیه سود بالاتری را به همراه داشته باشد، اما در موج سوم رایانش ابری، اپراتورها در موقعیتی قرار گرفته‌اند که ناچارند ارتباطات خود را با SMEها و بازارهای محلی تقویت نمایند.
سؤالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا در موج سوم رایانش ابری، اپراتورهای مخابراتی نقش کلان‌تری نسبت به یک عرضه‌کننده dumb–pipe پیدا خواهند کرد؟ اگر شرکت‌های قدرتمند عرضه‌کننده خدمات ابری شریک تجاری اپراتورها بشوند، پاسخ این سؤال مثبت است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.