فرمانده آمریکایی‌: کرزای هنوز دستور مستقیم خروج نیروهای آمریکایی را صادر نکرده است

۲۷م اسفند ،

xinhua1.JPG

با وجود اینکه اعتراضات مردم و گروه‌ها در افغانستان علیه تداوم حضور نیروهای ویژه آمریکایی در استان وردک بالا گرفته اما این نیروها همچنان به حضور خود ادامه می‌دهند و فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان عنوان داشته حامد کرزای به رغم درخواست‌های علنی دستوری خطاب به این نیروها صادر نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ژنرال جوزف اف. دانفورد، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان در سخنان خود به طرح بلند مدت واگذاری اختیار استان وردک به مقامات افغان اشاره کرده است.

مقامات آمریکایی تایید کرده‌اند که مساله خروج سربازان عملیات ویژه از استان وردک در دستور کار قرار ندارد.

روز شنبه تداوم حضور نیروهای ویژه آمریکایی در استان وردک به رغم مطالبه دولت افغانستان سبب شد صدها تظاهرکننده در پایتخت افغانستان به خیابان‌ها بیایند.

این مساله همچنین محکومیت شدیداللحن روحانیون برجسته افغانستان را در پی داشت.

حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان به آمریکایی‌ها تا ۱۰ مارس مهلت داده بود تا همه سربازان عملیات ویژه را از استان وردک خارج کنند. این خواسته پس از طرح شکایت‌ها دربارهٔ حملات شبانه نیروهای ویژه که طی آنها قربانیان ناپدید می‌شوند مطرح شد.

روز شنبه شورای علماء افغانستان که اعضای آن توسط حامد کرزای منصوب شده‌اند در بیانیه‌ای تهدیدآمیز خواهان خروج سربازان ویژه آمریکایی از استان وردک و همینطور واگذاری زندان پایگاه بگرام به افغان‌ها شد.

در این بیانیه که در آن نیروهای آمریکایی “کافر”خوانده شدند آمده است: اگر آمریکایی‌ها یک بار دیگر به تعهدات خود عمل نکرده و به سرپیچی خود ادامه دهند، حضور آنها اشغالگری تلقی شده و انتظار واکنش به اقدام خود را داشته باشند.

روز شنبه حدود ۳۰۰ تظاهرکننده از استان وردک با تظاهراتی پر سر و صدا اما نسبتا آرام خواهان تبعیت آمریکایی‌ها از دستور حامد کرزای شدند.

برخی از تظاهرکنندگان بستگان اشخاصی بودند که در حملات شبانه نیروهای افغانی که در کنار سربازان ویژه آمریکایی در استان وردک کار می‌کنند ناپدید شده بودند. آنها عکس‌های ۹ نفر را که پس از یک عملیات شبانه ناپدید شدند در دست داشتند.

یک تظاهرکننده در پشت بلندگویی فریاد می‌زد: ما خواهان گمشدگان خود، زنده یا مرده هستیم.

تحقیقات مشترکی از سوی دولت افغانستان و نیروهای ائتلاف آغاز شده تا سرنوشت این ۹ نفر مشخص شود.

استان وردک دروازه غربی ورود به کابل است اما شبه نظامیان در مناطق دور افتاده آن نفوذ دارند. در این استان حضور واحدهای عادی ارتش آمریکا ناچیز است بنابراین بخش عمده مبارزات علیه شبه نظامیان را سربازان عملیات ویژه آمریکایی با واحدهای نیروهای ویژه افغان انجام می‌دهند.

مقامات غربی می‌گویند شبه نظامیان در منطقه‌ای که حملات بسیاری در آن انجام می‌شود مبارزان حزب اسلامی افغانستان می باشند. این گروه مدت‌ها پیش به یک شاخه شبه نظامی که با دولت افغانستان مبارزه می‌کند و یک حزب سیاسی که از دولت حمایت می‌کند تقسیم شد.

گفته می‌شود، استاندار استان وردک نزدیک به این حزب است و لابی‌گری گسترده‌ای با حامد کرزای انجام داده تا خروج نیروهای ویژه آمریکایی از افغانستان را محقق سازد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.