فرمان مرسی مصر را شوکه کرد

اقدام محمد مرسی رئیس جمهور مصر در بازنشسته کردن دو تن از ارشدترین فرماندهان ارتش مصر و کاهش قدرت شورای نظامی در زمانی اندک پس از تعیین کابینه و در میانه عملیات ارتش در صحرای سینا، مردم مصر را شوکه کرده و سوال های فراوانی را برانگیخته است.به گزارش شبکه تلویزیونی سی ا ن ان ، محمد مرسی رئیس جمهور مصر دو تن از ارشد ترین فرماندهان نظامی یعنی رئیس شورای نظامی و رئیس ستاد مشترک ارتش را بازنشسته کرد.مرسی همچنین اختیار قانونگذاری شورای نظامی را لغو کرد که این امر را می توان به گرفتن قدرت شورای نظامی تعبیر کرد.محمد حسین طنطاوی وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی در زمان رژیم مبارک بیست سال سمت وزارت دفاع را برعهده داشت و پس از سقوط مبارک به عنوان رئیس شورای نظامی از قدرت فراوانی در مصر برخوردار بود.
یان لی خبرنگار سی ان ان از مصر گزارش داد: مصر از شنیدن خبر بازنشستگی طنطاوی رئیس شورای نظامی و وزیر دفاع، و عنان رئیس ستاد مشترک ارتش شوکه شده است. این افراد هم اکنون سمت مشاور رئیس جمهور را دریافت کرده اند.
وی افزود: نخست وزیر مصر به ما گفت این موضوع در دولت به بحث و گفتگو گذاشته شده و اقدامی عادی است.
یان لی گفت: اقدام محمد مرسی رئیس جمهور مصر در بازنشسته کردن فرماندهان ارشد ارتش و گرفتن قدرت قانونگذاری که بر اساس متمم اعلامیه قانون اساسی اخیرا در ماه ژوییه به شورای نظامی داده شده بود و در اصل این اختیارات قدرت رئیس جمهور مصر را کاهش می داد، نشان دهنده قدرت گرفتن بیشتر مرسی است.
وی ادامه داد: مرسی اکنون علاوه بر ریاست جمهوری، ریاست شورای قانون اساسی را نیز برعهده دارد. شورای قانون اساسی وظیفه تدوین قانون اساسی جدید را برعهده دارد و اگر توافق شود اکنون مرسی اعضای این شورا را انتخاب خواهد کرد.
لی گفت: وی همچنین محمود محمد مکی را به عنوان معاون رئیس جمهور تعیین کرد که این سمت دومین بار است که در تاریخ مصر تعیین می شود. عمر سلیمان در آخرین روزهای حسنی مبارک و در بحبوحه انقلاب مصر اولین بار این سمت را دریافت کرد.

خبرنگار سی ان ان افزود: هنوز ارتش یا طنطاوی به این رویدادها واکنش نشان نداده اند، اما از آنجایی که به تازگی دولت مصر تعیین شده است و طنطاوی در دولت سمت وزارت دفاع را برعهده داشت، اکنون بسیاری از مردم این سوال را مطرح می کنند که دلیل این برکناری چیست؟ موضوع دیگر عملیات ارتش در صحرای سینا است که مردم می خواهند بدانند اجرای این اقدامات در زمانی که ارتش در حال عملیات علیه شبه نظامیان به سر می برد، چیست؟
یان لی گفت: مرسی گفته است که اقدامش قانونی بوده و در جارچوب وظایفش انجام شده است، اما دادگاه قانون اساسی می تواند چالش هایی برای مرسی به وجود آورد.پیش از این نیز تصمیمات مرسی مثل بازگشایی پارلمان بر خلاف دستور دادگاه قانون اساسی، چالش هایی را برانگیخته بود.
 

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.