فرمی برای لباس دختران دانشجو

جام جم آنلاین: گرچه برخی شایعات از اجرای «طرح پرنیا» برای متحدالشکل کردن لباس دانشجویان خبر می‌دهد، اما وزارت علوم اعلام کرده که هیچ برنامه‌ای برای همسان‌سازی لباس دانشجویان ندارد.

برخی‌ها به آن «طرح پرنیا» می‌گفتند و عده‌ای هم اسمش را گذاشته بودند «برند پرنیان»؛ اما نامش هر چه که بود؛ خیلی زود شایعات پیرامونش دهان به دهان چرخید؛‌ تا آنجا که حتی برخی از دانشجویان نیز گمان کردند مسوولان وزارت علوم برای همسان‌سازی لباس‌های دانشجویان برنامه‌ریزی‌های جدی در سر دارد.

شروع داستان «هم‌شکل‌سازی لباس دانشجویان» را شاید بتوان به اوایل سال ۸۷ نسبت داد. آن روزها، فرهاد رهبر، ‌رییس فعلی دانشگاه تهران در اظهارنظری صریح اعلام کرد که قصد دارد طرحی برای همشکل‌سازی لباس دانشجویان «دانشگاه تهران» طراحی و تولید کند.

گرچه این طرح در ادامه خیلی جدی گرفته نشد و حالا هم پس از گذشت بیش از سه سال از این اظهارنظر، همچنان دانشجویان دانشگاه تهران با لباس‌های معمولی و متعارف وارد دانشگاه می‌شوند، اما همین موضوع موجب شد که جرقه‌های اجرای طرح‌هایی مشابه در اتاق فکر مسوولان فرهنگی وزارت علوم مطرح شود؛ تا آنجا که با ورود رسمی «طرح پرنیا» به حوزه آموزش عالی، شایعات مبنی بر تلاش وزارت علوم برای یکسان کردن پوشش دانشجویان قوت گرفت.

اما آیا واقعا طرح پرنیا می‌خواهد به تن همه دانشجویان یک ردای یکسان بپوشاند و در واقع آیا خروجی این طرح، دانشجویان را به انتخاب یک پوشش خاص مجبور می‌کند؟

برنامه‌ای برای متحدالشکل کردن لباس دانشجویان نداریم

در همین زمینه، فاطمه بلغانی، مدیرکل گروه زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم درباره شایعات شکل گرفته درخصوص این طرح به «جام‌جم» می‌گوید: طرح پرنیا از همان اول هم طرحی اجباری برای یکسان کردن پوشش دانشجویان نبود. کلمه پرنیا به معنی پارچه حریر است و ما در این طرح قصد داریم که الگویی ملی و اسلامی از پوشش دانشجویی را به جامعه دانشگاهی معرفی کنیم.

وی می‌افزاید: ما در این طرح از استادان دانشگاه، دانشجویان خلاق و به طور کلی از تمام فعالان دانشگاهی که در حوزه حجاب و عفاف در کشور فعالیت می‌کنند، دعوت کرده‌ایم که الگوهای موردنظر خود را برای انتخاب یک پوشش مناسب برای دانشجویان مطرح کنند؛ برای این الگوها هم شاخص‌های بومی و دینی در نظر گرفته‌ایم که طراحان برای طر ح لباس‌های خود از این شاخص‌ها استفاده می‌کنند.

بلغانی با بیان این که هم‌اکنون پنج دبیرخانه فعال برای اجرای این طرح در سراسر کشور راه‌اندازی شده است، توضیح می‌دهد: ما برای اجرای این طرح پنج دبیرخانه در شهرهای تهران، اصفهان، کرمانشاه، گیلان و سیستان و بلوچستان در نظر گرفته‌ایم که هم‌اکنون دبیرخانه این شورا در شهر تهران، در دانشگاه الزهرا واقع شده است، اما این که بگویند دانشگاه الزهرا مبتکر این طرح است یا محوریت این کار را در اختیار دارد، صحت و سقمی ندارد.

این مقام مسوول با صراحت عنوان می‌کند که وزارت علوم هیچ طرحی برای یکسان‌سازی پوشش دانشجویان ندارد و در همین زمینه یادآور می‌شود: این طرح، یک برنامه ملی است که ما برای اجرای این طرح حتی از تمام دانشگاه‌هایی که در زمینه طراحی لباس یا دوخت پارچه فعال هستند نیز دعوت به همکاری کرده‌ایم، اما این به هیچ‌وجه به این معنا نیست که ما بخواهیم یک پوشش خاص را به اجبار به دانشجو تحمیل کنیم؛ بلکه ما ژورنالی از تمام طرح‌های خود را به دانشگاه‌ها می‌فرستیم و مسوولان دانشگاه نیز این ژورنال را در اختیار تمام دانشجویان قرار خواهند داد.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.