«فرهنگسرای کتاب» با شعار «کتاب سایه بان شهر» دایر می‌شود

همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برپایی فرهنگسرای موقت کتاب همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر خوراکیان اظهار داشت: برنامه های این فرهنگسرا در قالب بخش های نمایشگاهی و اجرای برنامه های فرهنگی شامل اجرای نشست های تخصصی، تشکیل کارگاه های تخصصی، غرفه فعالیت های قرآنی، عرضه محصولات مکتوب شهرداری تهران، غرفه کودک، توزیع محصولات و برگزاری مسابقات فرهنگی و همچنین برنامه های میدانی ارائه خواهد شد.

وی به برگزاری نشست های تخصصی فرهنگسرای کتاب به صورت روزانه و در شش نوبت اشاره کرد و گفت: بازخوانی و بازآفرینی تصویری اثر ماندگار مهدی آذریزدی برای نوجوانان برنامه ای است که در قالب نشست «قصه های خوب برای بچه های خوب» در فرهنگسرای کتاب اجرا می شود. در این برنامه یکی از قصه های کتاب «قصه های خوب برای بچه های خوب» توسط قصه گویان متبحر با زبان ساده، روان و هنرمندانه برای ۱۰۰ نفر از نوجوانان ارائه می شود.

خوراکیان در این رابطه تصریح کرد: نوجوانان پس از فراگیری مفهوم قصه با بهره گیری و افزودن فناوری های روز به بازنویسی و بازآفرینی می پردازند و در کارگاهی دیگر دانش آموزان با استفاده از تکنیک کلاژ و با افزودن فناوری های نوین، قصه را تصویرگری می کنند. در پایان هر برنامه، آثار تولید شده داوری و به برترین ها هدایایی اهدا می شود.

وی نشست های تخصصی قرآنی و تلاوت قرآن کریم، نمایشنامه خوانی، شاهنامه خوانی، قصه گویی و انجام بازی های سنتی، رونمایی از کتاب و نشست با نویسندگان را از دیگر برنامه های فرهنگسرای کتاب عنوان کرد و گفت: در این فرهنگسرا عصرانه شاعری با حضور اعضای کانون های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شاعران برگزیده برگزار خواهد شد.

خوراکیان با اشاره به فعالیت برنامه سازان رادیو تهران در این فرهنگسرا و اجرای برنامه های ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: برپایی خیابان هنر با مشارکت ۳۰ هنرمند در رشته های گوناگون هنری، نمایش کتاب تصویری بزرگ از دو اثر از مجموعه کتاب های مترو و نمایش تابلویی اطلس کتاب تهران، از جمله برنامه های محیطی این فرهنگسرا است.

وی به برگزاری مسابقه روزانه ۱۰ در ۱۰ اشاره کرد و افزود: این مسابقه با همکاری روزنامه همشهری اجرا می شود و کتاب های مسابقه از میان آثاری انتخاب شده است که مقام معظم رهبری، خواندن آنها را توصیه کرده اند. در قالب این مسابقه کتابی در ده سطر معرفی می شود و علاقمندان به شرکت در مسابقه می توانند با شناسایی اثر معرفی شده و ارسال پاسخ خود در قالب پیام کوتاه به سامانه ۲۰۰۰۱۸۳۷ در این مسابقه شرکت کنند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر برگزاری کارگاه های تخصصی در فرهنگسرای کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: کارگاه آموزش مهارت های پنج گانه مطالعه شامل خلاصه نویسی، کلی خوانی، دقیق خوانی، مدیریت برنامه ریزی زمان و آمادگی برای امتحانات با عنوان «کتابت را قورت بده» و کارگاه های قصه درمانی و آموزش قصه گویی از جمله کارگاه هایی است که در این فرهنگسرا تشکیل می شود.

وی عرضه محصولات فرهنگسرای قرآن نظیر نمازآموز و قرآن آموز، برگزاری کارگاه های پاسخ به سئوالات قرآنی و شرعی و تصحیح قرائت نماز، معرفی سامانه تلفنی قرآنی ۱۴۴ و بلوتوث کتاب های قرآنی را از جمله برنامه های غرفه قرآن این فرهنگسرا اعلام کرد و گفت: عرضه نزدیک به هزار اثر مکتوب سازمان های تابعه مدیریت شهری تهران، معرفی مجموعه کتابخانه های مدیریت شهری و عضوگیری برای کتابخانه های تابعه مدیرت شهری تهران با ۵۰درصد تخفیف و معرفی اعضای نمونه کتابخانه های شهرداری تهران از دیگر برنامه های فرهنگسرای کتاب است.

وی آموزش فرآیند تولید کتاب از کاغذسازی تا عرضه کتاب در فروشگاه ها و کتابخانه ها را از جمله برنامه های غرفه کودک فرهنگسرای کتاب اعلام کرد و افزود: انتقال پیام های تربیتی با موضوع کتاب با بهره گیری از تصاویر، عرضه کتاب «یار مهربان» و دیگر محصولات فرهنگی سازمان در حوزه کودک، برپایی ایستگاه نقاشی و ایستگاه سنجش هوش کودکان با استفاده از بازی «هوش آزمای اخلاق شهروندی» از دیگر برنامه های غرفه کودک در فرهنگسرای کتاب است.

شایان ذکر است، فرهنگسرای کتاب همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ضلع شمالی محل مصلای امام خمینی(ره) در فضایی بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع برپا می شود.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.