فرودگاه شهر “نانت” فرانسه، زنان را مجبور به برداشتن حجاب می کند

شنبه ۱۰ تیر – ۰۳:۲۲:۲۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

بانوان مسلمان در محل های بازرسی امنیت در فرودگاه “نانت آتلانتیک”، تحت شدید ترین بازرسی ها قرار می گیرند که با اجبار ایشان به برداشتن حجابشان همراه است.  
به گزارش خبرگزاری ممتاز، ده ها زن مسلمان اینگونه و تحت تهدید های ماموران مبنی بر خبر کردن پلیس در صورت مقاومت، مجبور به برداشتن حجابشان شده اند. ماموران امنیتی همچنین داشتن هر نوع پوشش سر را هنگام عبور از زیر دروازه بازرسی اشعه ایکس ممنوع اعلام کرده اند.
در پی این ممنوعیت ها برخی از بانوان مسلمان درخواست کرده اند که این بازرسی ها در سالنی با در های بسته و بدون حضور مامورین مرد انجام شود که این درخواست ایشان مورد قبول واقع نشده است. مامورین امنیتی به بهانه خطرناک بودن این اقدام و نیز اینکه کابین بازرسی بعد ازدروازه بازرسی واقع شده است، این درخواست را مردود دانسته اند. شماری از زنان از برداشتن روسری خود امتناع ورزیده اند که در نهایت پرواز خود را از دست داده اند.
“مجمع مبارزه با اسلام ستیزی در فرانسه(CCIF) ” ضمن ذکر دو نمونه از مسافرینی که مورد این اقدام غیرقانونی واقع شده اند در این خصوص اینگونه اظهار نظر می کند: “تامین و تضمین امنیت عموم قطعا اولین هدف بازرسی های امنیتی مسافرین پرواز است. بنابراین همواره باید راه حل معقولی یافت که ضمن نیل به هدف مذکور ضامن حفظ منزلت و شان تک تک افراد نیز باشد. ولی در فرودگاه”نانت آتلانتیک”، با وجود پیشنهاد های مسافرین محجبه مبنی بر بازرسی بدنی در سالنی مجزا، هرگونه تدبیری مردود اعلام شده است؛ حتی به قیمت از دست دادن پرواز.” یکی از این مسافرین زنی تحت شیمی درمانی بوده که در پی این رفتار مامورین فرودگاه و پس از برداشتن روسری خود در مقابل دیدگان سایر مسافرین در موقعیت ناخوشایندی قرار گرفته است. مورد دوم نیز مادری بوده که برای شرکت در مراسم خاکسپاری پسر دو ساله خود عازم مراکش بوده است.
 مامورین امنیتی برای توجیه این اعمال خود به بخشی از مقررات اروپا( شماره ۱۸۵/۲۰۱۰، تبصره۴-A) استناد می کنند که مربوط می باشد به اقدامات قابل اجرا در موارد بازرسی بدنی.اما علیرغم وجود چنین قانونی مبنی بر لزوم بازرسی موها و کفش ها در موارد مقتضی، چنین بازرسی ای پس از تصمیم جداگانه کمیسیون مجاز خواهد بود. به علاوه هیچ چیز در متن این قانون قید نمی کند که این بازرسی ها در ملا عام و در حضور سایر مسافرین حاضر در فرودگاه باشد. لذا ضعف و نا کارایی مقررات استناد شده برای توجیه این تصمیم ناگهانی واضح و مبرهن است.
“مجمع مبارزه با اسلام ستیزی در فرانسه(CCIF) ” و شورای فرهنگی مسلمانان فرانسه(CFCM)” ،که مرجع رسیدگی به چنین برخورد های غیرقانونی با مسلمانان می باشند، پس از اطلاع از این اقدام غیرقانونی مامورین فرودگاه، از وزیر کشور درخواست کردند که جهت روشن شدن هر چه بیشتر موضوع، روند رسیدگی به این رفتارها را، که موجب حیرت و بهت زدگی زنان مسلمان شده و شرایط موهنی را برای آنها به وجود آورده است، تسریع بخشد. در مقابل، وزیر کشور اظهار داشت که اعمال صورت گرفته جهت کنترل امنیت، به نحو نادرستی انجام شده و زمینه را برای ایجاد موقعیت هایی که متناسب با اصول عقیدتی افراد نبوده فراهم کرده اند. وی در این خصوص دستوراتی مبنی بر لزوم و جود تعادل بین اقتضائات امنیتی و احترام به منزلت و همینطور عقاید مسافران صادر کرد.
نهایتا مامورین فرودگاه، روز سه شنبه ۲۶ ژوئن، به مسافرین اعلام کردند که به این شیوه کنترل خاتمه داده اند.  

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۳۰۱۵۲۲۲۳۵۲۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.