فرودگاه کوالالامپور به دنبال ۱۰۰ میلیون مسافر

فرودگاه کوالالامپور به دنبال ۱۰۰ میلیون مسافر

دولت مالزی تا سال ۲۰۲۰ میلادی پذیرش مسافر در فروردگاه بین المللی کوالالامپور را به ۱۰۰ میلیون مسافر افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق برنامه نهم توسعه مالزی و در فاز سوم توسعه این فرودگاه که از سال ۲۰۰۸ آغاز و تا پایان امسال ادامه دارد ظرفیت پذیرش مسافر در این فروردگاه به ۴۵ میلیون مسافر خواهد رسید.
 
مقامات مالزی معتقدند، وجود فضای کافی و امکانات لازم موجب شده است تا طرح توسعه فرودگاه را برای پذیرش سالانه ۱۰۰ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰ تدارک ببینند.
 
در این طرح، چهار باند فرود و دو ابر ترمینال که به دو ساختمان اقماری فرودگاه (SATELLITE BUILDING ) متصل خواهد شد، در نظر گرفته شده است.
 
هزینه ساخت این فرودگاه که در ۵۰ کیلومتری شهر کوالالامپور پایتخت مالزی قرار دارد ۵/۳ میلیارد دلار بر آورد شده است.
 
میزان پذیرش مسافر در شش ماه اول سال ۲۰۱۲ در این فرودگاه ۲/۱۶ درصد رشد داشته است.
 
فرودگاه بین المللی کوالالامپور که از آن به عنوان چهاردهمین فرودگاه شلوغ جهان و پنجمین فرودگاه منطقه یاد می شود در سال ۱۹۹۳ احداث شده است.
 
در زمان حاضر ظرفیت پذیرش سالانه مسافر در این فرودگاه ۳۵ میلیون نفر و میزان جابجایی کالا یک میلیون و دویست هزار تن است. مقامات این فرودگاه اعلام کردند که در سال ۲۰۱۰ بیش از ۳۴ میلیون مسافر در این فروردگاه پذیرش شده اند.
 
طرح احداث فرودگاه بین المللی کوالالامپور (KLIA ) در سال ۱۹۹۰ و هنگامی که دولت مالزی متقاعد شد که فرودگاه بین المللی سوبانگ (موسوم به فرودگاه سلطان عبدالعزیزصالح) پاسخ گوی نیازهای آینده صنعت هوانوردی مالزی نخواهد بود، آغاز شد.
 
ماهاتیر محمد نخست وزیر وقت مالزی اولین کسی بود که اجرای این طرح را با جدیت پی گیری کرد.
 
این فرودگاه از سال ۲۰۰۰، جوایز متعددی را در زمینه صنعت هوانوردی از آن خود کرد. در سال ۲۰۰۶ از سوی موسسه AETRA بهترین فرودگاه جهان در رده فرودگاه های دارای مسافر ۱۵ تا ۲۵ میلیون نفری در طی یک سال و رتبه سوم بهترین فرودگاه جهان و بهترین فرودگاه در منطقه آسیا و اقیانوس آرام شناخته شد.
 
طراحی این فرودگاه توسط کیشو کوروکاوا، آرشیتکت معروف ژاپنی صورت گرفته است.
 
ایده ˈ فرودگاهی در جنگل و جنگلی در فرودگاهˈ در طراحی آن مورد توجه واقع شده و با همکاری موسسه مطالعات جنگلی مالزی، پروژه احداث فضای سبز در اطراف فرودگاه به اجرا در آمده است.
 
برای این کار تعداد زیادی از درختان جنگل های بارانی مالزی از ریشه کنده شده و یک بار دیگر در این منطقه کاشته شده است.
 
همچنین خطوط جاده ای بگونه ای طراحی شده اند که ترافیک را به گوشه و کنار فرودگاه منتقل کرده و ترافیک روانی را حتی در صورت رسیدن به ظرفیت جابجایی ۱۰۰ میلیون مسافر در سال فراهم می کند.
 
تجهیزات منطبق با استانداردهای جهانی نیز برای مسافران معلول در این فرودگاه تعبیه شده اند. به علاوه انتقال مسافران به سالن های پروازی به صورت اتوماسیون در تمام ترمینال ها صورت می گیرد. باندها و ساختمان های پروازی فضایی بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر مربع را شامل می شوند و در حال حاضر امکان تردد بیش از ۱۰۰ هواپیما در آن واحد در مسیرهای ویژه حرکتی فراهم است. ۲۱۶ کانتر کنترل در شش راهرو اصلی کنترل قرار گرفته اند. فرودگاه بین المللی کوالالامپور اولین فرودگاهی است که در آن سیستم مدیریت جامع فرودگاهی (TAMS) به کار گرفته شده است.
 
ارتفاع برج مراقبت این فرودگاه ۱۳۰ متر است و دومین برج مراقبت بلند در جهان پس از برج مراقبت فرودگاه بین المللی بانکوک به شمار می رود. شکل برج مانند مشعل المپیک است و در آن سیستم های مراقبت پرواز و تجهیزات راداری نصب شده است.
 
این فرودگاه دارای دو باند موازی است که هر یک حدود ۴۰۰۰ متر طول و ۶۰ متر عرض دارند. هر باند همچنین ۱۰ تاکسی وی داردکه طی آن بین ۲ تا ۱۰ دقیقه زمان می برد. در هر ساعت ۱۲۰ هواپیما قادر به نشستن و برخاستن از این باندها هستند که این مهم مدیون سیستم های خدماتی کامل باند و پرسنل ماهر برج مراقبت پرواز آن فرودگاه است.
 


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.