فروشندگان عرب هم از افزایش قیمت دلار ضرر کردند/ کاهش چشمگیر خرید سوغاتی توسط حجاج ایرانی

فروشندگان عرب هم از افزایش قیمت دلار ضرر کردند/ کاهش چشمگیر خرید سوغاتی توسط حجاج ایرانی

 در مدینه‌ی منوره، یکی از ویژگی‌های مشهور زائران ایرانی در جریان مناسک حج ابراهیمی صرف وقت بسیار و خرید انبوه به‌عنوان سوغاتی بود؛ اما امسال این رفتار در جمع زائران کشورمان کمتر دیده می‌شود.

یکی از دلایل این رخداد به فرهنگ‌سازی‌های انجام‌شده می‌تواند مربوط باشد. این فرهنگ‌سازی از گفتار مسؤولان کشورمان تا توصیه‌های ارائه‌شده درون هواپیما و نیز مطالب رسانه‌یی مربوط می‌شود که در راستای حمایت از تولید ملی در سال مزین به آن، صورت گرفته است. علت اصلی دیگر، اما افزایش روزافزون قیمت دلار در برابر ریال کشورمان بوده که در نتیجه، قیمت ریال عربستان را هم به‌شکل چشمگیری افزایش داده است. از این رو هرچند زائران ایرانی هرکدام مقدار قابل توجهی پول و ارز همراه دارند، ولی در مواجهه با قیمت‌های جدید، با تردید نسبت به خرید در این زمینه دست نگه داشته‌اند.

سال گذشته در چنین روزهایی هر ریال عربستان معادل حدود ۳۰۰ تومان ارزش داشت و به همین نسبت قیمت اجناس ۱۰ تا ۱۰۰ ریالی معادل ۳ تا ۳۰ هزار تومان پول رایج ایران می‌شد و در نتیجه، خرید بسیاری از جنس‌های عمدتا چینی به این قیمت یک سوغاتی مطلوب محسوب می‌شد؛ اما هم‌اکنون هر ریال عرستان یا قیمت‌های روز دلار در بازار آزاد کشورمان به حدود هزار تومان افزایش یافته و در نتیجه، همان اجناس به حدود ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، یعنی بیش از ۳ برابر افزایش یافته‌اند.

بنا بر این شرایط، با انصراف زائران ایرانی در زمینه‌ی خرید اجناس سوغاتی، بسیاری از فروشگاه‌های مدینه که تعداد زیادی از آن‌ها توسط اتباع دیگر کشورها و به‌صورت موسمی اجاره می‌شوند، ایام خلوتی را سپری می‌کنند. جالب آن‌که این فروشندگان که عمدتا با توجه به کثرت مشتری ایرانی در سال‌های گذشته به زبان فارسی نیز آشنایی یافته‌اند، علت شرایط نامطلوب جدید خود را وضعیت ریال ایران در برابر ارزهای رایج دنیا توصیف می‌کنند. نکته‌ی دیگر در این زمینه این‌که فروشندگان حاضر در مدینه در سال‌های گذشته به‌راحتی ریال ایران را از خریداران خود دریافت می‌کردند. این روند تا اوایل حج تمتع سال پیش جریان داشت، اما در پایان موسم حج سال گذشته، کاهش یافت و از زمان آغاز عمره‌ی گذشته به‌طور کامل متوقف شد. از این رو، با امتناع فروشندگان حاضر در حاشیه‌ی مناسک حج امسال در پذیرش پول ایران، بیشتر زائران ایرانی پول‌های خود را به کشور بازمی‌گردانند تا خریدهای‌شان را در ایران انجام دهند.

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از مشهورات فروشندگان در عربستان اقدام هماهنگ و همزمان آن‌ها در تعطیلی فروشگاه‌ها هنگام اقامه‌ی نماز جماعت است که در مدت چند دقیقه، تمام مغازه‌ها بسته و سکوت در راسته‌های فروش حاکم می‌شود و چند دقیقه بعد، به شکلی باورنکردنی رونق به این راسته‌ها بازمی‌گردد. از این منظر، یکی دیگر از رفتارهای نه‌چندان مطلوب زائران ایرانی در سال‌های گذشته که با گله و توصیه‌های مسؤولان کشورمان نیز همراه بود، حضور زائران ایرانی در وقت نماز در فروشگاه‌‌ها و بعضا به انتظار نشستن آن‌ها برای بازگشت فروشنده از نماز بود که خوشبختانه با فرهنگ‌سازی‌های صورت‌گرفته و نیز شرایط یادشده تقریبا دیگر مشاهده نمی‌شود. /ایسنا

 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.